26 Eylül 2020 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 3490 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
 
3490. Hem de öylesine yoksullar (Sana muhtaçlar) ki her biri, bir ülkenin hazinesine sahip;
Padişahlar bile onlardan utanırlar.
 
Seninle yoksuldur onlar, başkalarına karşı padişah;
Senden padişahlık taçları var onların.
 
Ay da güneşe karşı yoksuldur (İhtiyaç duyar);
Fakat Ay, yıldızlara karşı atlıdır (Yıldızlar yaya), padişahlık (Yüksek makamda olduğunu) gösterir.
 
Senin neyinim, mazurum (Özürlüyüm) şu sesi çıkarmada;
Sensin her solukta beni üfleyen (Sırları sese çeviren).
 
Şu dünyanın bütün solukları sayılıdır;
A soluk, ne biçim soluksun sen ki sayın (Matematiksel ölçün) yok.
 
Bir ırmağa gark olmuşum (Batmışım) ben;
Gizlice de suyun içinde bir diken batıyor bana.
 
Gerçi dikeni görmüyorum ama diken yarasından da kurtulamıyorum.
 
Bilmiyorum, şu ırmakta ne biçim dikendir bu boyuna canıma batıp duruyor.
 
Bir de bedenime bak;
Nakışçı, iğneyle her yanma ayrı bir nakıştır, işlemiş.
 
Gömleğimi başımdan sıyırıp çıkardım mı su kuşu gibi denize daldım-gitti.
                     ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerini tanıyanın ona çok muhtaç olacağını, onun elindeki nimetlerin çok farklı olduğunu öğrendik.
2.    Bahsedilen yoksulların dünyalık mal, mülk, paraya olan yoksulluk olmadığını, çok özel sırlara sahip olan Şems Hazretlerine ihtiyaç duyduklarını öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin sözcülüğünü ettiğini, sırların anlaşılmasını, muhtaçlık hissedenlere bu nimet sayılan bilgileri verdiğini öğrendik.
4.    Şems Hazretlerini sevenlerin bir yıldız olduğunu, ışığını hazretten aldığını, toplum içinde saygın olduklarını öğrendik.
5.    Ciğerlerin aldığı nefesin sınırı olduğunu, ilahi nefesin sınırı olmadığını öğrendik.
6.    Mevlana Hazretlerine Şems Hazretlerinin aşkı diken batması gibi canını uyardığını, nakış gibi ince işçilikle işlediğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri toplumun üstüne giydirdiği her ne varsa sıyrılıp Şems Hazretlerinin gösterdiği, burada nasıl balık olunacağını öğrettiği gibi nurlu aşk denizine daldığını öğrendik, anladık.
                     *
RAV

 

Popüler Yayınlar