23 Haziran 2020 Salı

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 2440 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri ben anlatıyor)

2440. Harislere (Açgözlülere) bak da gör;
Hepsi de uyuz (Düşük nitelikli, değersiz), hepsinin de ciğerleri kan kesilmiş (Kolay anlaşılabilen, okunabilen, anlamca açıklığı kaybetmiş);
Şu umuyu (İsteği) bırak, vazgeç onulmaz (İyileşmeyecek) yaradan.

* Edhem oğlu İbrahim'i bırakmışsın da o yüzden ateş gibi hırs (Sonu gelmeyen istek, aşırı tutku), musallat (Sürekli rahatsız eden) olmuş sana;
Çekip götürüyor seni.

* O çeşit sözleri bırak;
Sus sözü kısa kes, Allah de, bırak daha iyi bilir kaydını (İnancını).

Mademki Tebrizli Şemseddin doğdu;
Şu karanlıklara batmış daracık dünyadan vazgeç.

Beni istiyorsan kaldır şarap kadehini, sun bana.
Yook, bana doymuşsan gittim işte, bırak beni artık.

Bir kadehi yeter bulamam;
Katında iyi yıllık şarabım var;
Onu kaza et.

Sun şarabı, içmezsem dök başıma;
İyi söylemediysem kavgaya giriş benimle.

Ben şeker gibiyim, bal gibi;
Sense ekşi ol diyorsun bana.
Börülceyi al da fasulye yap bakayım.

Küpün ağzını samanlı balcıkla sıvama:
Küpün gönlünü göster de gönüller acıcı bir hale getir.

Ney gibi beni feryada getiren sensin;
Çenk gibi akort et beni de nağmelendir.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***                    
Neler öğrendik;
1.    Aslan yavrusu olup da köpek olma isteğinin iyileşmeyecek bir istek olduğunu, bunun düşük nitelikli değersiz, söz ve davranışlarının kolayca anlaşılabilen, okunabilen, anlamca açıklığı kaybetmiş açgözlülük olacağını öğrendik.
2.    İnsan eliyle yapılmışlara tutku ile bağlanıp sevmenin ve o uğurda birikimleri çoğaltmaya çalışanların sonu gelmeyen rahatsızlık içinde olacaklarını öğrendik.
3.    Hırsın bir hastalık olduğunu önemseyerek bilmemiz gerektiğini öğrendik.
4.    Allah’a inanarak güvenerek onun kurallarına kanunlarına göre davranıp Allah dememiz, olacak sonuçlara kendimizi bağlamamız gerektiğini öğrendik.
5.    Kendi isteklerimize göre davranıp sonuçları Allah’a bağlamanın doğru olmadığını öğrendik.
6.    Dünyanın dar bir alan olduğunu, üzüntü, sıkıntı, perişanlık, gereğince anlaşılıp bilinmeyen, ne olacağı, sonu belli olmayan durumlarla dolu, karışık karanlık bir yer olduğunu öğrendik.
7.    Şemsi Tebrizi Hazretlerinin ışığıyla kafa karışıklığımızı giderebileceğimizi, karanlıkta kalmışlara onun ışığıyla aydınlığa çıkarabileceğimizi, yanlışlarımızı görüp doğru yol tercihlerimizi yapabileceğimizi, gizlenmişleri görebileceğimizi öğrendik.
8.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinden aşırdıklarını bizim istifademize sunduğunu öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretlerinin Allah sırlarını Mevlana Hazretlerine söylemesi ile Mevlana Hazretlerinin kendinden geçip Şems Hazretlerine aşık olduğunu, kendisine ışıklı kişinin ayar vermesinden çok memnun olduğunu öğrendik, anladık.
                     *
RAV



Popüler Yayınlar