8 Haziran 2020 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 2290 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri ben anlatıyor)

2290. Onun (Şems Hazretlerinin) avucunda bir oyuncağa benziyorum;
Onun altın sırmalar diken iğnesinin işlediği bir işim adeta.

Onun işlediği nakış (İşlemesi, işi), cansız olamaz;
En aşağılık nakşı benim, ben de hayhuydayım  (Emek vermeden, çaba harcamadan bu işten kazanımdayım) işte.

Üzüm cibresinin (Posasının) şarabını istiyorum;
Sarhoş (Kendinden geçmiş), mahmur (Sarhoşluk sonrası sersemleşmiş) bir arkadaş özlüyorum.

* Hallaç'dan (“Ene’l-Hakk-Ben Hakkımdiyen Hallaç-ı Mansur)bir koku geldi bana;
Sakiden (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan kişiden) Mansur (Allah’ın yardımıyla galip, üstün gelmişlerin içtiği) şarabını istiyorum.

Çalgıcıdan bir zurna sesi istiyorum;
Zühre’ (Venüs yıldızından)den bir tambur (Yay veya mızrapla çalınan, uzun saplı telli çalgı) feryadı dilemedeyim.

Mademki sevgilim, meyhanede yıkılmış-gitmiş;
Ne diye mamur (Bayındır) yer isteyeyim ben?

A saki (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan), gel bugün yanıma, yaklaş bana;
*Kendimden kendimi uzaklaştırmak istiyorum.

Beni mazur (Mazeretli) gör desem, evet diyor, seni mazur (Mazeretli)  görmek istiyorum ben.

Bana, güzüme bir yol ver, güzüne gireyim (Sevgi ve ilgini kazanayım) senin;
Başkalarının gözlerinden gizlenmek istiyorum.

Bir soluk olsun, elini çek yüzünden;
Dünyada cennet istiyorum, dünyada huri görmeyi arzulaşmışım.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***                    
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretleri Mevlana Hazretlerini çok değerli zamanın değiştiremeyeceği sırlarla işlediğini öğrendik.
2.    Kazanım sağlayan Mevlana Hazretleri bu değerli sırları aktarabileceği ben ve benlikten kendini kurtarmış arkadaş aradığını öğrendik.
3.    Mevlana Hazretlerinin Allah’ın yardımı ile galip gelen olarak benliğinden tamamen sıyrılmak, Allah’ın rengiyle renklenmek, Allah’ın huyuyla huylanmak, Allah’a yakınlık istediğini öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretleri gibi bir Allah dostunu tanımaktan, ona aşık olmaktan, sevgili olarak bilmekten çok memnun olduğunu öğrendik.
5.    Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretleri ile çok sıkı dost olmak istediğini, hatalarının anlayışla karşılanıp bağışlanmasını beklediğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri şems Hazretlerinin gözünden dünyanın güzelliklerini görmek, tanımak istediğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV




Popüler Yayınlar