19 Haziran 2020 Cuma

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 2400 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri ben anlatıyor)

2400. Yüce erlerin döndürüp durdukları kadehlerle arı-duru (Çok temiz) şarabı (Tanrı şarabını) çekmekten (İçmekten) başka bir çare yok.

Âşıkların sözü, bitmez-tükenmez;
Biz bu kadarcığı yeter bulacağız vesselam.

* Bu şiir Mutenebbi’ nin (Arap edebiyatının ünlü şairi Ebü’t Tayyıb Ahmet B.Huseyn’il-Cu’fiyy’il Kindi) şu mısra'la başlayan şiirine bir nazire (Sözüne benzeriyle karşılık vereyim):
Bir gönül ki şarap bile teselli etmiyor onu.

Bütün sarhoşların canlarına and olsun ki sarhoşum;
A düzenbaz güzel, tut elimi.

And olsun bütün caniyle oynayanların (Tehlikeli işlerle uğraşmak)canlarına;
Can kesildim (Can oldum).

And olsun onun lütfuyla (Önem verilen, sayılan birinden gelen iyilik ve yardımı ile) kurtulanların canlarına;
Kurtuldum.

Kâbe’de de mabudum (Kutsal saydığım) sensin, havrada da;
Yukardan da maksadım (İstediğim, amacım, gayem) sensin, aşağıdan da.

O büklüm-büklüm saçlarından, altmış tane olta elde ettim de balık da av kesildi bana, Yunus da (Peygamber de).

Senin softanı (Öğrencini) gördüm ya;
Gözüm iyiden-iyiye tok;
Senin suyunu içtim ya, bu dereden atladım, geçtim artık.

Topallara uydum da aksaya-aksaya gittim;
Kem gözün (Baktığı kimseye zarar veren veya nazar değdiren gözden, kötü gözün) korkusundan başımı da çattım.

İnsan, kime taparsa (Birine çok değer verir tutku ile sever bağlanırsa), ona layıktır;
Ne mutlu bana ki ona (Şems Hazretlerine) tapıyorum (Çok değerli görüp tutku ile sevip bağlandım) ben.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***                    
Neler öğrendik;
1.    Yüce Allah dostlarının âşıkları kendinden geçirip sarhoş edecek sözlerini dinlemekten başka çare olmadığını öğrendik.
2.    Gönlü büyük olanın Tanrı şarabıyla sarhoş olsa da âşık olduğu Allah dostu ile beraber olma isteğinde olduğunu öğrendik.
3.    Allah dostu Şems Hazretlerinin iyiliğiyle, yardımıyla canını gelip geçici işlerden, düşüncelerden kurtaranların, tehlikeli iş yapanların canlarına Mevlana Hazretlerinin yardım ettiğini öğrendik.
4.    Allah’ın yetki verdiği, güçlerle donattığı, güzelliğini gösterdiği Şems Hazretleri tutkuyla sevmek, saygı duymak, göremediğimizi de görmek için kendisini tanımak, yakın olmayı Mevlana Hazretleri gibi amaç edinmek gerektiğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Kim kime çok değer verip tutku ile sevip bağlanırsa ona uygun, yaraşan olacağını öğrendik, anladık.
                     *
RAV



Popüler Yayınlar