25 Haziran 2020 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 2460 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Susmayı anlatıyor)

2460. Onun aşk padişahını kınama (Yapılan işin kötü olduğunu belirtir bir biçimde söz söylemek, ayıplamak);
O kimseciği incitmez (Kötü söz veya davranışla birini kırmaz, üzmez);
Sus sen.

Soluğunla aynayı buğulandırmazsan (Görünen parlaklığı veya ışığı kapatan biri olmazsan) seni, sözden de kurtarır o;
Sus.

Gökyüzünü döndüren kişi, senin dönüp dolaşmalarını (Ne yaptığını) bilir;
Sus sen.

Gönlüne gömdüğün her düşünceyi, bir-bir sana okur (Hatırlatır) o;
Sus.

Her düşünceden bir kuş yaratır da (Her yere uçarak giden sözü) o âlemde uçurur o;
Sus.

O düşüncelerin biri kuzgundur (Çok pis, rahatsız edici, tembellik veren, yorgun düşüren düşünceler), biri doğandır (Taze av yaparak beslenen, dinçlik veren, yormayan, yıpratmayan düşünceler), biri karga (Çevresine çok zarar veren, öfke ve sertlik oluşturan, kötülük etmek isteyen düşüncelerdir);
Hiçbiri öbürüne benzemez;
Sus.

O Ay'ı (Karanlıkta yolunu göremeyenlere aydınlık veren, kördüğüm olmuş problemleri çözen kişiyi) görmüyorsan gözünü ovuşturur senin de (Daha iyi görmeni sağladıktan sonra) görürsün;
Sus.

Bu âlemden (Madde), o âlemden (Mana) bahsedip durma;
Seni tek renklilik  (Birleme, bir araya getirme) âlemine sürer oturur o;
Sus.

Nerden kurtulup uçacak, kaçıp gideceksin pençemizden?
Kudret ağını kim yırtabilir ki?

Mademki bizden kaçacak ayağın yok;
Boynunu eğ, bırak baş çekmeyi (Başkaldırıcılığı, dik başlığı).
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***                    
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerini tanımayan bilmeyenin kınamaya girişmesinin yanlış olduğunu, çünkü o hiç kimseyi incitmeyen olduğunu öğrendik.
2.    Eleştiriden kaçma girişimi yapmayan kişinin bir zaman sonra hiç söz edilmeden hatasını kendisi görüp kendini düzelteceğini öğrendik.
3.    Kimse görmedi, kimse duymadı diye kendimizi kandırmamamız gerektiğini her şeyi görenin bilenin olduğunu öğrendik.
4.    Daha önce isteğimiz, şartların uygun olmaması ile gönlümüze gömdüğümüz unuttuğumuz düşüncemizi de Allah dostu bize hatırlatacağını öğrendik.
5.    Allah dostunun her düşünceyi söze çevirerek herkesin farkında olmasını sağladığını öğrendik.
6.     Düşüncenin üç gurup olduğunu, birincisi başkasına sonra kendisine zarar veren, yoran düşünceler, ikincisinin yüce kişilerin aydınlatan sözleriyle gençlik ve dinçlik veren düşünceler, üçüncüsünün öfke ve sertliği oluşturan zararlı düşünceler olduğunu öğrendik.
7.    Allah dostunun bizi karanlıkta bırakmayıp yolumuzu aydınlattığını, gözümüze hakikati olduğu gibi görme yeteneğini kazandırdığını, sanılardan kurtardığını öğrendik.
8.    Allah dostunun çeşitliliğin aldatıcı oyalayıcı, şaşırtıcı etkilerinden kurtararak tek renklilik dediğimiz esas olan tek renkliliğe yönlendireceğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Allah dostunun avı olan kişinin direnmemesi, kaçmaya çalışmaması, onun hakimiyeti altında uygunluktan olgunluğa hızla geçmesi gerektiğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV



Popüler Yayınlar