(Mevlana Hazretleri
Susmayı anlatıyor)
2460. Onun aşk padişahını kınama
(Yapılan işin kötü olduğunu belirtir bir biçimde söz
söylemek, ayıplamak);
O kimseciği incitmez (Kötü söz veya davranışla birini kırmaz, üzmez);
Sus sen.
Soluğunla aynayı buğulandırmazsan
(Görünen parlaklığı veya ışığı kapatan biri olmazsan)
seni, sözden de kurtarır o;
Sus.
Gökyüzünü döndüren kişi, senin
dönüp dolaşmalarını (Ne yaptığını) bilir;
Sus sen.
Gönlüne gömdüğün her düşünceyi,
bir-bir sana okur (Hatırlatır) o;
Sus.
Her düşünceden bir kuş yaratır da
(Her yere uçarak giden sözü) o âlemde uçurur o;
Sus.
O düşüncelerin biri kuzgundur (Çok pis, rahatsız edici, tembellik veren, yorgun düşüren
düşünceler), biri doğandır (Taze av yaparak
beslenen, dinçlik veren, yormayan, yıpratmayan düşünceler), biri karga (Çevresine çok zarar veren, öfke ve sertlik oluşturan, kötülük
etmek isteyen düşüncelerdir);
Hiçbiri öbürüne benzemez;
Sus.
O Ay'ı (Karanlıkta
yolunu göremeyenlere aydınlık veren, kördüğüm olmuş problemleri çözen kişiyi)
görmüyorsan gözünü ovuşturur senin de (Daha iyi görmeni
sağladıktan sonra) görürsün;
Sus.
Bu âlemden (Madde), o âlemden (Mana)
bahsedip durma;
Seni tek renklilik (Birleme, bir araya
getirme) âlemine sürer oturur o;
Sus.
Nerden kurtulup uçacak, kaçıp
gideceksin pençemizden?
Kudret ağını kim yırtabilir ki?
Mademki bizden kaçacak ayağın
yok;
Boynunu eğ, bırak baş çekmeyi (Başkaldırıcılığı, dik başlığı).
***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler öğrendik;
1.
Şems
Hazretlerini tanımayan bilmeyenin kınamaya girişmesinin yanlış olduğunu, çünkü
o hiç kimseyi incitmeyen olduğunu öğrendik.
2.
Eleştiriden
kaçma girişimi yapmayan kişinin bir zaman sonra hiç söz edilmeden hatasını
kendisi görüp kendini düzelteceğini öğrendik.
3.
Kimse
görmedi, kimse duymadı diye kendimizi kandırmamamız gerektiğini her şeyi
görenin bilenin olduğunu öğrendik.
4.
Daha
önce isteğimiz, şartların uygun olmaması ile gönlümüze gömdüğümüz unuttuğumuz
düşüncemizi de Allah dostu bize hatırlatacağını öğrendik.
5.
Allah
dostunun her düşünceyi söze çevirerek herkesin farkında olmasını sağladığını
öğrendik.
6.
Düşüncenin üç gurup olduğunu, birincisi
başkasına sonra kendisine zarar veren, yoran düşünceler, ikincisinin yüce
kişilerin aydınlatan sözleriyle gençlik ve dinçlik veren düşünceler,
üçüncüsünün öfke ve sertliği oluşturan zararlı düşünceler olduğunu öğrendik.
7.
Allah
dostunun bizi karanlıkta bırakmayıp yolumuzu aydınlattığını, gözümüze hakikati
olduğu gibi görme yeteneğini kazandırdığını, sanılardan kurtardığını öğrendik.
8.
Allah
dostunun çeşitliliğin aldatıcı oyalayıcı, şaşırtıcı etkilerinden kurtararak tek
renklilik dediğimiz esas olan tek renkliliğe yönlendireceğini öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Allah
dostunun avı olan kişinin direnmemesi, kaçmaya çalışmaması, onun hakimiyeti
altında uygunluktan olgunluğa hızla geçmesi gerektiğini öğrendik, anladık.
*
RAVLİ