11 Haziran 2020 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 2320 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

2320. Dünya, onun (Şems Hazretlerinin) yüzünden neşelidir, sevinçlidir, şükredip durmadadır (Tanrı’ya minnet duygusunu sunmaktadır);
Meryem'in yüzünden İsa da şükürler eder zaten.

Dile-dudağa gelmeyen, canın parça-buçuklarına ayrılıp yayılan duaları (İçten olan Tanrı’ya yalvarma, yakarış).

Ona edip durduğumuz duaları kabul et, sen daha iyi bilirsin;
Allah daha iyi bilir.

Bütün sarhoşların canlarına and olsun ki sarhoşum;
A düzenbaz güzel, tut elimi.

And olsun bütün canıyla oynayanların canlarına;
Can kesildim And olsun onun yüzünden kurtulanların canlarına; Kurtuldum.

* Utârit (Merkür) (Yazan kalem) gibi deftere düşkündüm (Anlayışlı, kavrayışlı, zeki, kurnazdım);
Ediplerin (Edebiyatla uğraşan, edebi eser veren kimse, yazar) üst tarafında otururdum.

Sakinin (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan) alın levhini (Alın yazısını) görünce sarhoş oldum;
Kırdım kalemleri.

Namazımda kıblem (Tanrı erlerinin kalbidir. Bu kalp, Tanrının nazarının kıblesidir ve kâinattan da daha yüksek ve yücedir), sevgilimin yüzü oldu;
Onu kıskanma gözyaşlarıyla abdest aldım.

Bir Yusuf un güzelliğiyle sarhoş olduk ki güzelliği her solukta, Rabbiniz değil miyim?
Der.

O sarhoşlukla bir turunç almıştım, soyuyordum;
İşte turunç şuracıkta sapasağlam, ellerimi doğramışım ben.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***                    
Neler öğrendik;
1.    Güzel bir oluşumu meydana getirene şükretmek gerektiğini öğrendik.
2.    Bir güzelliği, bir iyiliği meydana getirene daima dua edilmesi, Tanrı’nın da bu duaları kabul etmesi bekleneceğini öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri yetenekleri ve bilgi birikimi ile hep üst tarafta olurken, Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan Şems Hazretlerinin alın yazısını görünce sarhoş olduğunu, yazmayı, üst makamda oturmak isteğini bıraktığını öğrendik.
4.    Allah’ın güzelliğini hatırlatan Şems Hazretlerinin güzelliği, Allah’ın hitabı “Rabbiniz değil miyim?” anını hatırlattığını, kişiyi kendinden geçirip sarhoş ettiğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Allah’ın yaratıcılığının güzellini gören göze ulaşanların, çok özel yarattıkları güzellik karşısında kendinden geçeceklerini sarhoş olacakları öğrendik, anladık.
1.    Kıble namaz kıblesidir yön Kâbe’dir.
2.    Kıble dua kıblesidir yön göğe doğrudur.
3.    Yardım kıblesidir yönü ihtiyaç sahibinedir.
4.    Gönül kıblesidir yönü doğru yolu gösteren şeyhine doğrudur. Gönül kıblesine yüz tutan diğer 3 kıbleyi de layıkıyla yerine getirir.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar