15 Haziran 2020 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 2360 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

2360. Afsunu (Şems Hazretlerinin aşkının sihri), dünyaları bile yerinden oynatır;
Ben kim oluyorum ki;
Zaten göze bile görünmüyorum ben.

Yolumdan alıkoydu beni;
Sonra da dilediği yola saldı (Yolladı, gönderdi);
Yoldan çıkıp o yola düşmeseydim kurtulurdum.

Oraya nasıl ulaşırsın, söyleyeyim;
Fakat buraya varınca da kalemimi kırdı işte.

Sefer (Yolculuk) ettim, her şehre koştum;
Senin gibi latif (Yumuşak, hoş, ince bir güzelliği olan), senin kadar güzel hiç kimseyi görmedim.

Kötü bahtımın yüzünden uzak düştüm senden;
Fakat bir kere daha bu devlete (Mutluluğa) kavuştum.

Bir bahçeye benzeyen yüzünden uzak düşeli ne bir gül gördüm, ne bir meyve tattım.

Acaba yüzünü gören ben miyim?
Acaba sesini ben mi duydum?

Ayrılıktan kurtuldum, gurbetten (Yaşadığım yerden uzakta seni ararken) geri geldim;
Fakat her bahtsızdan (Bahtı kötü olan, mutsuz, talihsiz, kadersiz, kötü talihliden) da yüzlerce mihnetler (Sıkıntılar) çektim.

Ne diyeyim?
Sensiz tamamıyla ölmüştüm (Çok durgun, hareketsiz hale gelmişim);
Tanrı, yeniden diriltti beni.

Bırak da elini-ayağını öpeyim;
Bayramlık ver bana;
Çünkü bugün, bayram günüm benim.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***                    
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretleri, Mevlana Hazretlerini gittiği yoldan alıkoyup aşk yoluna soktuğunu, Mevlana Hazretlerinin bu konuda tercih edemez durumda olduğunu öğrendik.
2.    Aşk yerine ulaşan Mevlana Hazretlerinin yazmaktan vazgeçeceğini öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri âşık olduğu Şems Hazretleri güzellikleri üstünde toplayan başka bir kişiyi görmediğini, bulamadığını öğrendik.
4.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinden uzak düşmesine rağmen ona kavuşma onu görme isteği ile çok kazanımlar sağladığını öğrendik.  
5.    Şems Hazretlerinin nurlu yüzünün güzelliğinin benzerinin olmadığını öğrendik.
6.    Doğup yaşanılmış olan yerden uzak kalındığı zaman zorluklar içinde kalacağımızı öğrendik.
7.    Şems Hazretlerinin ayrılık üzüntüsüyle değerini, geçerliliğini, gücünü yitirdiğini, gücünü kullanamaz duruma geldiğini, Tanrı’nın yediden aşkla yeni bir ölümsüz hayat verdiğini öğrendik, anladık.
                    *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretlerinin yüzünü görmenin önemli ve kutlanması gereken sevinç kaynağına ulaşma günü olduğunu öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar