14 Haziran 2020 Pazar

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 2350 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri kendini anlatıyor)

2350. *Ne diye Musa'nın kavmi gibi soğanı, pırasayı, kudret helvasıyla bıldırcından üstün tuttum?
(İsrail oğulları, Tih çölünde kalınca, kendilerine bıldırcın ve kudret helvası ihsan edilmiş (Bakara suresi 57) İsrail oğulları, biz bir yemeğe razı olmayız, rabbine söyle yerden çıkan soğan vesaire versin bize demişlerdi (Bakara suresi 62))

Aşkın (İlahi âlemden gelen çağrı) sesinden başka dünyada duyduğum sesler, davul sesinden ibaret.

O davul sesinin yüzünden, tüm âlemden şu geçici dünyaya düşüp kaldım ben.

Tamamıyla candım, candan ibarettim;
Canlar (Mevleviler) arasında, gönül gibi kanatsız, ayaksız uçup duruyordum ben.

İnsana letafetler (Güzel olma durumu, hoşluk, incelik) veren, gülüşler bağışlayan o şaraptan, ben de gül gibi boğazsız, dudaksız tadıp duruyordum.

Aşktan bir ses geldi;
A can dedi aşk;
Yola düş;
Bir mihnet (Sıkıntı) yurdu yarattım ben;
Oraya git.

Çok dedim, istemem orayı;
Çok ağladım;
Çok elbiseler yırttım.

Şimdi gitmekten nasıl kaçıyorsam oradan gelmekten de öyle kaçıyorum, öyle ürküyordum.

* Git a can dedi;
Nerde olursan ol;
Şahdamarı gibi yakınım sana.

Afsunlar (Büyü) okudu, işveler etti bana;
Afsununa kandım, işvesine aldandım onun.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***                    
Neler öğrendik;
1.    Allah’ın uygun görüp verdiğine yiyeceğe razı olmamız, kendi isteklerimizi öncelememizin yanlış olduğunu öğrendik.
2.    Aşkın sesinden başka seslerin kaba ve çok ses çıkararak rahatsızlık veren sesler olduğunu öğrendik.
3.    İlahi âlemden gelen seslerin dışındaki seslerin merak uyandıran, oyalayıcı, insanı şaşkın hale düşüren sesler olduğunu öğrendik.
4.    Mevlana Hazretleri Mevleviler arasında Allah sözleriyle, peygamber hadisleriyle ayağı yerden kesilmiş olarak, sözlerle sarhoş olmuş, kendinden geçmiş olarak yaşadığını öğrendik.
5.    Aşktan çağrı gelmesiyle aşkın zorlukları bilen Mevlana Hazretlerinin çekindiğini, tehlikelerinden korktuğunu fakat Allah’tan korunma güvencesi ile aşk yoluna düştüğünü öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Peygamber efendimiz nasıl ki Miraç’ta Allah’ın daveti ile sevgilim dediği kuluyla yakınlaştığını, görüştüğünü, meleklerin bile giremediği bu alana aşk olarak isimlendirildiğini öğrendik, anladık.

Allah bir kulunu kendine yaklaştıracağı zaman dostlarından birini o kula çok sevdirerek onun öğretmesi ile buluşma yolunun inceliklerini öğreterek kişiyi hazırlanıp huzura alınacak hale getirdiğini öğrendik, anladık. 
                     *
RAV


Popüler Yayınlar