13 Haziran 2020 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 2340 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Değer bilmeyi anlatıyor)

2340. Söz oldun, mana kesildin (Bir kelimeden, bir sözden ve bunların hatırlattığı düşünce ile büyüdün), denize döndün adeta;
Tez dal denize (Anlam içine iyice gir) gemi yürüteyim orada.

Dün gece ben de uyanıktım, sen de uyanıktın;
Herkes uykuya dalmıştı, biz işteydik- güçteydik.

Gammaz (Birinin sırlarını, davranışlarını, düşüncelerini gözleyip başkalarına bildirerek çıkar sağlayan) bakışlara eş olmuştuk, gönül çalan saçların tapısındaydık (Bulunduğu yerdeydik).

Gel de daha acık söyleyelim;
Gizil bir aşka eş - dost olmuştuk biz.

Gerçi öne - arda sığmaz ama kırıkları onaran sanat sahibinin huzurundaydık biz.

Bizi görmedilerse şaşılmaz buna;
Sırlar mahzenindeydik biz.

Armağan olarak inciler (Şekli değişmeyen mücevher hakikatler) getirdik;
Yani denize dalmıştık demek istedik.

Sefer ettim, her şehre (Gönüle, kalbe, cana) koştum;
Aşk şehri gibi bir şehir görmedim ben.

Önceden o şehrin kadrini bilmedim de bilgisizlikten gurbet kahrını çok çektim ben.

Öylesine şekerkamışlığını bıraktım da hayvan gibi her otu, otladım – durdum ben.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***                    
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri kelime veya sözlerin bir davranışın veya olgunun anlaşılmasını sağladığını, bu hatırlatma ile doğruyu olduğu gibi anlama, benzerlerinden ayırma kazanımı sağlandığını öğrendik.
2.    Düşünme, akıl yürütme, objektif gerçekleri algılama, yargılama ve sonuç çıkarma yeteneklerinin tamamını kullananlara Mevlana Hazretlerinin daha ilgi duyduğunu öğrendik.
3.     Mevlana Hazretleri yapacağı işi bilen, dikkatli ve tetikte olan uyanık kişilerle çalıştığını öğrendik.
4.    Mevlana Hazretleri Allah huzurunda birbirini seven kişilerle beraber olduklarını, orada eksikliklerin, yanlışlıkların, gücenmişlerin, üzgünlüklerin düzeltildiğini öğrendik.
5.    Huzurda düzelme işleminde Mevlana Hazretlerini göremeyenlerin onun sırlarla dolu yerde görünmez fakat gerekeni yapar vaziyette olduğunu öğrendik.
6.    Mevlana Hazretlerinin bize armağan sunmak için, bizi eğitip uygunluktan olgunluğa yüceltmek için hediyeler verdiğini öğrendik.
7.    Kıymetli olanın gönlünde, kalbinde, canında aşk olan olduğunu öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Aşk tatlılığını bırakıp yeme içme peşinde olmanın yanlış uğraşı olduğunu öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar