17 Haziran 2020 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 2380 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

2380. Aşkımdan utanıyor musun ki dedin ya;
Artık aşkının gamını (Üzüntüsünü) gizlemeyeceğim ben de.

Bana bakma, insafım yoktur, kanlar dökerim ben diyordun hani.

Benimse başım dönmede, buyruk tutmadım;
İşte o yüzden iyiye de buyruk yürütemiyorum, kötüye de.

Herkes, senden lütuflar ( Önem verilen, sayılan birinden gelen iyilikler ve yardımlar) bulmada;
Çaresiz kalmamışım;
Sonucu canım yok mu?
Benim yani?

Nerdesin a saki (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan), şarap sun bana:
Canla-gönülle kölene (Aşırı derecede bağlı olan kimseye) köleyim (Aşırı derecede bağlıyım) ben.

Benden utanıyorlar da kimsecikler adımı bile anmıyorlar;
Benim gibi bir er, sonra da ad-san kaygısı (Herkesçe tanınmış, işitilmiş olmama üzüntüsü) ;
Ne münasebet (Öyle şey mi olur, ilgisi yok)?

Mademki aşkının kılıcını vurdun canıma;
Tamamla şu işi;
Çünkü yarı ölüyüm yarı diri.

Neyin var senin;
Elim boş, şarap sun;
Ciğer kanıyla doldu kadehim.

Bana gâh zahit (Kendini Allah’a adamış) diyorlar, gâh rint (Gönül eri);
Bir yoksulum (İstenilen nitelikte ve özellikte olmayanım, yetersizim) ki hangisiyim;
Ben de bilmiyorum.

Benden de mum gibi bir zerre varlık (Dünyaya ait güvence) kalsa durağım, ancak ateştir, ateş.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***                    
Neler öğrendik;
1.    Allah dostunun buyruğuna uymayanın kişinin başka insanlara buyruk yürütemeyeceğini öğrendik.
2.    Allah dostunun sevdiklerini severek ve dostlarına gönüllü hizmet ederek yakınlık sağlanacağını öğrendik.
3.    Allah dostunun elindeki kılıç, aşkın kılıcı olup gönlü yaşaması veya öldürme hükmünü yerine getirdiğini öğrendik.
4.    Mevlana Hazretleri Allah dostu Şems Hazretlerine aşık olduktan sonra kendisini tanımlayamaz hale geldiğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri canını, gönlünü dünya değerlerinin bağlayıcılığından kurtardığını,  buna çok önem verdiğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV




Popüler Yayınlar