18 Haziran 2020 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 2390 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri oruç anlatıyor)

2390. Yanmadan başka bir yol- yordam yok bana;
Gel de bir güzelce yanıp yakılayım;
Çünkü hamım (Olgunluğa ulaşamamışım) ben.

Ay (Parlak) yüzlü saki (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan), döndür şarap kadehini;
Kurtar beni ad-san (Tanınmışlık, bilinmiş) bağından.

A saki(İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan), tuzağına tutulmuşum;
Her adım başında bana bir tuzak kurmuşsun sen.

Tembelliği bırak (İş görmekten kaçmadan, çalışmayı severek, çaba göstererek, sıkıntıdan kaçmadan), gel, bul bizi;
Üşenme (Kendinde bir gevşeklik duyma bir işi yapmaya isteğini yitirme, erinme), çünkü topluluk kalktı (Ayağa kalkıp hareketlendi sen oturup durma).

Her derdin konağı, ayıklık (Sarhoşluktan geçip kendine geliş) değil mi?
Dertliyken, yaslıyken zevk, neşe haram (Yasak) olmaz mı?

Gerçekten de oruç (Çok sevdiğinden veya istediğinden uzak durmak), bir ganimettir (Nefsinle savaşın sonrası ele geçen kazanç) ;
Haydin oruç tutun;
Oruç, can (Yaşam, hayat, güç, dirilik verenin) şarabıdır;
Can, orucu içer.

* Hadiste var;
Oruç tutan, akşam çağında Tanrı Ay'ını (Işığının yansımasını) görür.

Bu, iyi bir iş değil;
Ben kapıdan içeriye gireyim de sen, dama çıkıp o yolla benden kaçasın.

Sen kaçasın, ben de, a tez yürüyen, bir soluk dayan diye peşinden bağıra-bağıra koşayım.

Müslümanlar, Müslümanlar, ben yandım-yakıldım, bu işse ham adamın işi;
Çaresi nedir bunun?
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***                    
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerinin ayrılışından üzülen Mevlana Hazretleri tekrar kavuşma olanağı sağlayacak arayışta olduğunu öğrendik.
2.    Orucun oluşturduğu mahrumiyetin vücuda faydası olduğu kadar sevdiğinden ayrı düşenlere de olumlu faydalar verdiğini öğrendik.
3.    Sevdiğinden ayrı düşmenin özlem ateşinin ham insanı pişirdiğini, olgunlaştırdığını, hamlıktan kurtardığını öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri hamken pişmiş Şems Hazretlerinin ayrılığının özlem ateşi ile yandığını öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar