7 Haziran 2020 Pazar

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 2280 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

2280. Ne eğri (Doğru veya düz gözükmeyen) düzenlerin vardır, ne sitemlerin (Yaptığı hareketin veya söylediğin sözün üzüntü, alınganlık, kırgınlık duyguları uyandırdığını ve bunu öfkelenmeden belirtmen) vardır, ne vaatlerin (Yerine getirmek için verdiğin sözlerin) vardır;
Dilersen taşı, demiri bile ram edersin (İtaat ettirirsin, boyun eğdirirsin) sen.

A benim Ay yüzlüm, bütün bunlarla beraber verdiğimiz zahmetlerle, günlerin cevriyle-cefasıyla (Yasaya ve vicdana aykırı olarak uğrattığımız kötü durum eziyet, üzgü karşısında) nasılsın sen?

Ne diye soruyorum ki?
Nasıl hoş olamazsın ki mecliste kadeh üstüne kadeh almada, şarap üstüne şarap içmedesin.

Dün, yolda sövmüştün bana;
O sövüşün tatlılığından öylesine sarhoşum ki.

Bir hüner arayayım, bir şeyler yapayım da o Ay yüzlü, yüzünü yüzüme koysun diyorum.

Hatırıma bir söz geldi dedim;
Yanıma gel de kulağını ver, söyleyeyim.

A benim canım, dün gece bir rüya gördüm;
Senin yormanı istiyorum.

A her şeyi örtmeyi huy edinmiş padişahım benim, bu rüyaya senden başka mahrem (Yakın) olacak kimsem yok, sen dinle.

Sözlerimi duyunca başını salladı da güldü;
Kıldan-kıla, her şeyimi bilen dilber, başını sallamakla.

Bana ber (Tanrı’ya ait) düzen kurmadasın;
Ben, her rengin, her kokunun aynasıyım, her şeyi bilirim demek istedi.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***                    
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerinin sıradan bir insan olmadığını, ilişkiyi oyunlarla, duygusal etkilerle, gelecekte olan kazanımlara heveslendirerek kendisine kişileri sevgiyle bağladığını öğrendik.
2.    Şems Hazretleri kendisine boyun eğmiş kişilerin vermiş oldukları sıkıntılara katlandığını, hatta bundan zevk aldığını öğrendik.
3.    Şems hazretlerinin onur kırıcı, çoğu basmakalıp kaba sözlerinin bile söylediği kişiyi kendinden geçirip zevk verdiğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretlerinin kendinden uzaklaştırmak için yaptığı oyunlara, sitemlere, sövgülere Mevlana Hazretlerinin kırılmadığını daha da yaklaşmak için bahaneler bulmaya çalıştığını, çünkü her rengin, her kokunun aynası olan, her şeyi bilen, karanlıkta kalanların yolunu aydınlatan Şems Hazretlerinden uzaklaşmak istemediğini, tutkulu bir sevgiyle bağlandığını, dostluğunu devam ettirmek istediğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar