12 Haziran 2020 Cuma

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 2330 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

2330. Senden başka başım (Önemli, yönetim bakımından ileride olan) varsa yok olsun;
Sensiz varsam yak- yandır (Yok et) varlığımı.

O Ay'ım (Karanlıkta kalana ışık veren) ben ki mekânsızlık (Kolayca tarif edilemeyecek) âlemindeyim;
Dışarıda arama beni;
Canın ta kendisindeyim ben.

Beni herkes, kendi yanına çağırır, bense seni, senden, senin yanından başka bir yana çağırmam.

İster renkli olsun, ister ayıplı- kusurlu;
Hangi renkle, ne çeşit çağırırsan çağır beni, bilirim ben.

Bazı -bazı dersin ki:
Dileğime uymuyorsun, vefasızsın (Sevgisi çabuk geçen, sevgisi gerçek olmayan), evet;
Sen öyle oldukça ben de öyleyim.

Körün gözüne karşı hiçim, öyleyim işte;
Sağırın kulağına karşı dilsizim ben.

Ne diye gözün başına gülsuyu serper - durursun?
Gözünü tozdan-topraktan yu (Yıka);
Ben apaçık ortadayım.

Elbisen de renkli toprak, yediğin-içtiğin şeyler de;
Toprak yiyorsun sen;
Bana konuk olman layık değil.

Şu gül, topraktan ibarettir, ondaki eğreti (Geçici) güzelliği geri aldım mı, onda bir başka güzellik vardır;
O çıkar ortaya, onu seyret.

A benim canım;
Bağın da bağıyım, suyun da suyuyum ben;
Binlerce erguvana erguvan kesilmişim ben.
(Erguvan: Baklagillerden, eflatunla kırmızı arası renkte çiçek açan, güzel süs ağacı, deliboynuz)
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***                    
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri Allah aşkına başlangıç aldığı, önem ve yönetim bakımından ileride olan Şems Hazretlerini kendisine temel-esas aldığını öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretleri ile varlığını veya yokluğunu bir ettiğini öğrendik.
3.    Mevlana Hazretlerini canımızın içinde olduğunu, karanlıkta kalmışların yolunu aydınlattığını, düğüm olmuş çözülememiş problemlerin çözümünün kendisinden çözüleceğini öğrendik.
4.    Mevlana Hazretleri çağrılacak kadar uzakta olmadığını öğrendik.
5.    Mevlana Hazretlerinin uzmanlık alanının çok çeşitli ve bilen biri olduğunu öğrendik.
6.    Mevlana Hazretleri vefasız olana vefasız davrandığını öğrendik.
7.    Mevlana Hazretleri akıl körlüğü olanların göremeyeceğini, sözlerini önemsemeyenlerin sağır gibi ortada gezeceklerini öğrendik.
8.    Mevlana Hazretlerini görmek isteyenin gözünü karışıklıklardan temizleyerek bakması gerektiğini öğrendik.
9.    Toprağa suya bağlı olanın Mevlana Hazretlerine konuk olmaya uygun olmadıklarını öğrendik.
10.                      Gördüğümüz güzelliğin kalıcı olmadığını, kalıcı olmayan güzellikte başka bir güzellik daha olduğunu, bu güzelliği aramamız gerektiğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Bir bakışta göremediğimiz güzellikleri Mevlana Hazretlerinin gösterdiğini, bu güzelliklerin özü olduğunu öğrendik, anladık.
                     *
RAV



Popüler Yayınlar