3 Haziran 2020 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 2240 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri kendini anlatıyor)

2240. Bir zaman, benden (Er suyumdan) gebe kalır dünya;
Bir zaman da dünya gibi doğar-meydana gelirim ben.

Can, devekuşu gibi şekerler yerken ansızın sarhoş olurum da duduyu (Papağanı) ısırırım ben.

Bir yere varırım ki dünyalara sığmam;
O sevgiliden başkasına yaraşmam (Yakışmam, uygun olmam) artık.

O sarhoş rindin (Gönül erinin), olasıya (Olabileceği ölçüde) deli-divaneyim  (Çılgınım);
Bütün rintlerin (Kendini Allah’a adamışların) ortasında hay-hay-a (İyi dilekleri, azarlamaları, şaşkınlıkları, sevinçleri arasında) kalmışım ben.

Neden kendine gelmiyorsun diyorsun bana;
Kendimi göster de geleyim kendime.

Devlet kuşunun gölgesi (Önem verilen, sayılan yüce birinin koruması altına alarak), öylesine okşamada beni ki görsen o gölge olmuş, ben devlet kuşuyum (Yer değiştirmiş) sanırsın.

Aşkı gördüm, sarhoştu, diyordu ki:
Belayım (İçinden çıkılması güç, sakıncalı durumum) ben, belayım (Toplum içindeki ilişkilerimle belirlenen yerim) ben, belayım (Duruşum biçimim, konumum, tavrım bu).

Her yandan cevap geldi ona;
Hem de yüzlerce canla:
Seninim ben, seninim ben, seninim.

* O ışıksın (Cisimleri görmeyi, renkleri ayırt etmeyi sağlayan, doğru anlamayı sağlayan ve doğru kararlar verdiren, doğru işler yaptıran enerjisin) sen ki Musa’ya seslenir-dururdu:
Tanrıyım ben (Göremezsin beni);
Tanrıyım ben (Göremezsin beni), Tanrı'yım.

A Tebrizli Şems dedim, kimsin sen?
Dedi ki:
Sizim ben, sizim ben, sizim.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***                    
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerini doğuş ve oluşlarda etkisini, eserini görebileceğimizi öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin kendini kaybederek rahat durmayı bırakıp taklit söz söyleyenleri ansızın canlarını yakacağını öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri ancak Şems Hazretlerinin yanında yerinin olduğunu, huzur bulduğunu öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerinin Allah dostlarının içinde delilik yapmaktan çekinmediğini öğrendik.
5.    Mevlana Hazretlerinin ben benlik kavramını yok ettiği için kendini tanımlayamayacak göremeyecek duruma geldiğini öğrendik.
6.    Mevlana Hazretlerinin Allah’ın koruması altında bizleri koruyan olduğunu öğrendik.
7.    Aşkın insanı sıkıntıya sokacağını fakat tatlılığı yüzünden hiç kimsenin aşktan vazgeçmeyeceğini öğrendik.
8.    Şems Hazretleri Şems Hazretlerinin gönlünde her defasında Allah’ı gördüğünden âşık olduğunu öğrendim.
9.    Allah zatını baş gözüyle göremeyeceğimizi, nuruna dayanacak kişi olmadığını, ancak gönül gözüyle gönülde kendi isterse görüneceğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretlerinin bizden biri olduğunu, ayrı birisi olarak düşünmemek gerektiğini kendi sözünden öğrendik, anladık.
                     *
RAV


Popüler Yayınlar