1 Haziran 2018 Cuma

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 1070 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

1070. Dedi ki:
Ben (Anlamların değerini, görüş yeteneği güçlenenin kişinin ne yapacağını) ne bileyim?

Aşka götür;
Senin geçer akçana müşteri (Hizmet karşılığında gerçek değerini veren), aşktır.

Aşk mahallesinin başına geldim;
Geldim amma gönül de kayboldu-gitti, ben de kayboldum-gittim.

* Ay yüzlüme yüzlerce müşteri var;
Bakışı, yüzlerce Sâmirî'ye büyü kesilmiş (Allah’ı bırakıp insan eliyle yapılanlara çok değer verip put gibi tapanları delirtmiş).

Her solukta din, ondan yalımlanmada (Din aşktan alev alarak yanmada);
Kâfirliğin (Tanrı’nın varlığını, birliğini inkâr edenlerin) ciğerini, can evini yakmada.

Gönül ateşi, ta göğe dek yücelmiş, ufuk, onun  (Aşkın) hararetiyle (Isısıyla) kızıllaşmış.

Dün gece, güzelliğin koşup duruyordu;
Elinde de alev-alev bir meşale (Aşk düşüncesini aydınlatan ) vardı.

Dur azcık dedim, kastın (Amacın, isteğin, maksadın) kime?
A Tanrı aslanı, nereye saldırıyorsun?

A ordusuyla, bayrağıyla Süleyman kesilen (Dünyaya Padişah olan);
(Allah’ın adı yazılı, parmağında olanın isteklerinin yerine getiren kuvvete sahip) Yüzüğün, devin de başına taç, perinin de.

A canım, a gönlüm benim; pek hızlı gidiyorsun; bir solukçağız bile bu şehide (Uğrunda ölmüş kişiye) dönüp bakmıyorsun.

Şarabından sarhoş olanların nâralarım (Bağırmalarını) duymuyorsun, hiçbir kimseyi adam saymıyorsun.
                            ***   
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                     ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretinin değer verdiğinin aşk olduğunu, aşka götürmesini dilememiz istememiz gerektiğini öğrendik.
2.    Aşk bölgesine adım atacak olanın isteklerini ve benliğini bırakması gerektiğini öğrendik.
3.    Şems Hazretlerine yakın olmak isteyenin çok olduğunu, görenin âşık olup büyüye benzer etki altına girdiğini öğrendik.
4.    Din-iman sonrasındaki makam olan aşk makamını aydınlatan, yolunu gösteren, inceliklerini öğretenin Şems Hazretleri olduğunu,  Mevlana Hazretlerinin bizim anlayabileceğimiz şekilde açıkladığını öğrendik.
5.    Şems Hazretlerinin sadece insanların değil, cinlerin-perilerin de padişahı olduğunu, istediğini yaptırdığını öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretlerinin sunduğu insan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan Tanrı şarabından içenlerin kendinden geçip bağırdığını, bu hale gelenleri daha ham diye iyi huylu güvenilir olarak kabuk etmediğini, öğrendik, anladık.
                   *
RAV

Popüler Yayınlar