(Mevlana
Hazretleri Şems Hazretlerinde bulduğu aşkı anlatıyor)
1320.
Şemseddin'in ayağı dibinde (Yakınında) öldün mü,
dirildin;
Ölümden
kurtuldun gitti.
Tapı
kılınan (Sevgi ve saygı duyulan), efendiliğiyle,
ölümsüzlük saltanatının buyruğunu, fermanını (Büyük
kişinin verdiği, uyulması gerekli hükümleri taşıyan yazılı hükümleri) verdi
bize.
Devletten
(Tanrı’nın yetkili kıldığı, sırlarını bağışladığı,
ilmiyle-kudretiyle desteklediği, yetki verdiği kişinin sözlerini doğru
çıkardığı, isteğini kendi isteği olarak kabul ederek gerçekleştirdiği, diğer
insanların kabul ederek boyun eğdiği, erdeme ve ölümsüzlüğe kavuşmaya,
insanları yönlendirme ve yönetme makamı),
İnayetten
(Allah’a yöneliş ve ibadetten meydana gelen Allah
emirlerine sevgi duyulması ve Allah’ın kendi güzelliğini o kişide görmek
istemesinden) ibarettir aşk;
Gönül
açıklığıdır, doğru yolu buluştur ancak aşk.
*
Abû-Hanîfe (Sünni mezheplerinden “Hanefi” mezhebinin
kurucusudur. 699 da Kü’fe’ de doğmuş, 767 ölmiştür. Adı No’man’dır),
aşka ait ders vermedi;
Şâflî
(Sünni Mezheplerinden “Şafii” mezhebinin kurucusu
Abü-Abdullah Muhammed’dir. 767 de Gazze’de doğmuş, 819 da Mısır’da ölmüştür),
aşktan rivayette (Söylentide) bulunmadı.
Câizdir
(Din, yasa, töre ve başka bakımdan işlenmesinde,
yapılmasında sakınca olmayan, yapılan işlenmesine izin verilendir)-değildir
sözleri, ecele (Dünya yaşamında ölüme) kadardır;
Âşıkların
bilgisi neyse son yoktur.
Âşıklar,
şekerli bir suya batmışlardır;
Mısır'ın,
şekerden şikâyeti olamaz.
Mahmur
(Sarhoşluğun sebep olduğu sersemlik içinde olan)
can, sonu, bitimi olmayan şaraba (Tanrı şarabına)
nasıl şükretmez?
Kimi
dertlere batmış, yüzü ekşi görürsen bir ki âşık değildir, o ilden değildir o.
Gayret,
kıskançlık, sirayet (Yayılma ve dağılma) etmeseydi
her gülen goncanın, bir bağa bir bahçeye perde (Görmeye
engel) olduğunu
görürdün.
Başlangıçtan
haberi olmayan yok mu?
Bu
aşk yoluna ilk düşen, ilk bu yola yollanan, odur işte.
***
DİVAN-I
KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1. Şems Hazretlerinden ders alanların doğruyu olduğu gibi
söyleyerek kişiyi öz eleştiri ile yok ettiğini, sonra ona elinden hiç
gitmeyecek değerlerle var ettiğini, kıyamete kadar ölümsüzlüğü öğrettiğini,
gerçekleştirmemiz için yardım ettiğini öğrendik.
2. Şems Hazretlerinin Allah’ın ona verdiğini bizim
yararlanmamız için bize sunduğunu öğrendik.
3. Şems ve Mevlana Hazretlerinin öğrettiği aşkın doğruyu
bulmaya, yüce istekler için yola çıkış olduğunu öğrendik.
4. Şeriat büyüklerinin dünya yaşamı boyunca yapılması
gerekenlerin dersini verdiğini öğrendik.
5. Mevlana ve Şems Hazretlerinin aşk öğretisinin insanı
sarhoş ettiğini, tatlılaştırdığını, güler yüze kavuşturduğunu, dertlerden kurtulmayı
sağladığını öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Nereden
geldim-nereye gidiyorum diye düşünen, yaşam başlangıcından haberi olmak
isteyen, aşk yoluna düşüp Allah’ı arayan, bu yolda ilerleyen kişinin kendini ölümsüzlük
kazanmak için hazırlık yapan kişi olduğunu öğrendik, anladık.
*
RAVLİ