8 Haziran 2018 Cuma

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 1140 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

1140. Öbür dudulara gıda vermek (Ruhu besleyen, tatlı sözler söyleyenler) için de dudağı gibi ballar yağdırırdım-şekerler ezerdim.

Bana, deniz gibi bir gönül vermeseydi başkaları gibi ben de kaba olurdum, ciğerler yerdim (Acılar çekerdim).

Aşk, deniz gibi (Büyük, geniş, derin)  bir gönül vermeseydi başkaları gibi ben de kaba (Özensiz, zevksiz, terbiyesiz, görgüsüz, nezaketsiz) olurdum, ciğerler yerdim (Acılar çekerdim).

Aşk, iyiden-iyiye başımda çizgindi (Dönüp dolaştı) benim;
Yoksa ne diye böyle âşık olurdum (Tutkulu sevgi ile uğraşmazdım), ne diye baştan-sarıktan (Saygınlıktan ve makamdan) vazgeçerdim?

Dün gece sevgili (Şems Hazretleri) dudağımı öptü (Sevgisini, saygısını, bağlılığını gösterdi), yoksa hiç böyle tatlı sözler söyleyebilir miydim ben?

Yazıma, devlet noktası koydu (Aşkla ayağımı yere çiviledi);
Yoksa ne diye böyle pergel gibi dönüp dururdum?

Alçalmasaydım (Sırrımı, üzüntümü, sorunlarımı söylemeseydim) kim görebilirdi beni;
Sarhoş olmasaydım ana yoldan giderdim elbet.

Sarhoşluktan eğri-büğrü, sendeliye-sendeliye gidiyorum;
Keşke doğru yoldan gitseydim ben de.

Yahut da onun güzelim yüzlü lâleleri gibi herkesten kesilseydim (Arama mesafe koysaydım) de bir dağ başına çekilseydim.

Yeter;
Bu ses, davul olmasaydı elbette hayallere, sırlara dalar giderdim.

Ah, gönül penceresine ne hoş yollu vurmadasın;
Yoksa sevgilimin yüz gösterdiği pencere sen misin?  
                              *** 
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                     ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri insanların duymak istedikleri tatlı sözleri söylemediğini, hakikati olduğu gibi ve anlaşılabilir şekilde söylediğini ve bizlere ulaştırdığını öğrendik.
2.    Bunca insanların sözlerinde ve davranışlarında olan değişiklik ve çelişkiyi bir arada görenin acılar çekeceğini, ancak aşk sahibi olanın büyük-geniş-derin gönüle sahip olduğundan acı çekilmeyeceğini öğrendik.
3.    Aşkın tesiri ile kişinin kendini görmekten uzaklaştığını, yalnızca sevdiğini düşündüğünü öğrendik.
4.    Şems Hazretlerinin Mevlana Hazretlerini ziyarete gelmesiyle Mevlana Hazretlerinin uğraşısında desteklendiğini, cesaretlendirildiğini böylece sözlerinin tatlılaştığını öğrendik.
5.    Mevlana Hazretleri gerçek makamında kalsaymış hiçbirimizin tanıyamayacağımızı, hayatını ve bizlere kazandırdığı değerlerden mahrum kalacağımızı, öğrendik.
6.    Mevlana Hazretlerinin Tanrı şarabının verdiği sarhoşlukla halka söylenmemesi gereken sırları işaret diliyle açıkça söylediğini, sarhoş olduğundan cezalandırılmayacağını öğrendik.
7.    Mevlana Hazretlerinin hayal ve sırlarla vaktini geçirmediğini, arayış içinde olanlara doğru hedefi ve doğru yolu gösterdiğini öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
En alçalmış kişilerin bile görüp duyabileceği, ders alabileceği, yolunu ve yönünü yücelere doğru çevirebileceği fırsat ve öğretiyi Mevlana Hazretlerinin sunduğunu, yardım ettiğini, ellerinden tuttuğunu öğrendik, anladık.

                   *
RAV

Popüler Yayınlar