10 Haziran 2018 Pazar

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 1160 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

1160. Yüzünün nurundan başka bir-şeycikler istemiyoruz;
Aşkından başka hiçbir umumuz yok bizim.

Gönlümde, yeni bir perdeden çalıyorsun a benim gönlüm, a benim gözüm, a benim aydınlığım.

Perde de sensin, perde ardındaki de sen;
Her solukta, bir başka müşkül (Zorluk) çıkarmadasın ortaya.

O perdeden öylesine çal ki her mızrap vuruşunda bir karanlık perdesini kaldır gitsin.

Geceleyin tek başımayım (Yanımda kimse yok), bir de can kandili (Aydınlık veren ışık) var ancak;
Fakat şuna şaşıp kalmışım:
Ateş misin sen, yağ mısın?

Sensiz-bensiz, her ikisi de sensin, her ikisi de benim;
Canımsın, benimsin yahut da bensin sen.

Çengden (Lir’e benzeyen kucağa konup çalınan telli çalgı) gizlice, ince anlamlı bir can sözü duyuyorum:
Ten teniten, yâni tensin sen.

İster ten olayım, ister can, ister gönül;
Neşeler içinde şunu biliyorum ben ki sensin beni ören-dokuyan.

Senin yüzünden nasıl gençleşmeyeyim ki selvinin tazeliği de senden, gülün, süsenin tazeliği de.

Senden nasıl ışıklanmayayım ki her evin, her pencerenin ışığısın sen.
                              *** 
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                     ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerinin yüzünü görmek ve bizi sevmesinden başka ondan başka dilemimizin olmaması gerektiğini öğrendik.
2.    Şems Hazretlerinin ilahi isteklerimizde başka bir aydınlık vererek herkesin baktığı fakat göremediği değeri kendisine bağlananlara gösterdiğini öğrendik.
3.    Şems Hazretlerinin kendisini sevenlere engel ve zorluk çıkartarak aşmamızı izlediğini, sevmekte ve dostane bağlılıkta ne kadar kararlı olduğumuzu test ettiğini öğrendik.
4.    Yakınımızda bize yardım edecek kimse olmadığında- yalnız kaldığımızda, büyük keder ve sıkıntı içinde olduğumuz zaman,  doğru olarak yapmak istediğimizde nasıl bir yoldan gideceğimize karar veremediğimiz zaman, bizi yalnız bırakmayanın, yolumuzu aydınlatanın, zorlukları yenmemiz için akıl ve düşünce ile ışık tutanın Şems Hazretlerinin olduğunu öğrendik.
5.    Mevlana Hazretlerini kendi gibi olgun-asil, aydın, etkili, yetkili yapanın Şems Hazretleri olduğunu öğrendik.
6.    Şems Hazretleri ve Mevlana Hazretlerinin tenlerinin ayrı fakat canlarının bir olduğunu öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretlerinin gençleşmesinin, tazeleşmesinin, sebebinin Şems Hazretlerinden ışıklandığı için olduğunu öğrendik, anladık.
                   *
RAV

Popüler Yayınlar