10 Nisan 2017 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 3 CİLT 3630 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

3630. Kaba sakalsın (Gür ve geniş sakallısın) amma aklını başına al da kavga ederken kösenin sakalını tutmaya kalkışma.

Hinlisin sen, padişah Tamgac’a (Karahanlı devletin padişahı)Türkçe öğretmeye girişme.

Kekemeye satranç öğretmeye kalkışan, padişahın huzurunda ferzin (İkiyüzlü balta)gibi eğri yürümektedir, yüzü de karadır (Kuzeyin-Hanı).

A gönül, can buğra Kaan’ın sofrasına bey kesildin;
Böyle bir sofrada ne diye tutar da tutmaç aşının kırıntısını çiğner durursun?

Aşk gönül şehrini boyuna yağma eder durur da âşık, onun için dağınık sözler söyler.

Yeter, sus artık;
Aşkın bülbülü şakımaya başladı;
Bülbülün şakımasına-çilemesine karşı turaç kuşunun  (Gık gıgıgık gık diye) ötmesi doğru mu, yeri mi o kuşun burası.

Dün gece yıldızla haber gönderdim sana;
Yıldıza, benden o Ay parçasına selam götür dedim.

Secde ettim de bu secde dedim, o güneş göğüslüye, o gün yüzlüye;
O ışığıyla, ıssısıyla (Sıcaklığıyla) katı taşları altına döndürene.

Göğsümü açtım da yaralarımı gösterdim ona;
O kanlar içen dilbere söyle, benden haber ver dedim.

Gönül çocuğum sussun diye bu yandan o yana gidip durdum, hani bazı kere beşiği salladılar mı çocuk susar da uyur.

A her an, benim gibi yüzlerce çaresizin çaresini bulan, gönül çocuğuna süt ver de bizi dönüp dolaştırmadan kurtar.
                                ***
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                         ***
Neler öğrendik;
1.    Düşmanca davranış ve sözlerle ortaya çıkan çekişmede bizim zayıf yönümüze dikkat çekecek söz ve davranışlardan sakınmamız gerektiğini öğrendik.
2.    Bilen bir kişiye bildiği bir şeyi öğretmeye kalkışmamızın yanlış olacağını öğrendik.
3.    Yaptığı işleri ve sözleri tekrar edene ileri doğru düşünmeyi ve hamle yapmayı öğretmeye kalkmamamız gerektiğini öğrendik.
4.    Olgun kişinin ikiyüzlü davranışları hemen anladıkları için akıllı davranıyorum diye kötü durama düşmememiz gerektiğini öğrendik.
5.    Büyük insanların bulunduğu yerde çocuksu davranmamak gerektiğini öğrendik.
6.    Âşıkların sözlerinin dağınık olduğunu fakat gönüle gelip gidenlerden söz ettiğini öğrendik.
7.    Şems Hazretlerinin ışığıyla, sıcaklığıyla merhametsiz kişiyi bile değerli hale getirdiğini, gönlü yarılı olanın yaralarını sararak iyileştirdiğini öğrendik.
8.    Allah’ı ve Allah dostlarını arayanlara Şems Hazretlerinin yardım ettiğini, onları susturduğunu öğrendik.
                                *
İşte böyle yaren;
Çaresizlerin çaresi olan Şems Hazretleri besin değeri yüksek olan gıdadan verdiğinde çaresiz âşıkların değersizlerden kurtulacağını öğrendik, anladık.
                               *                                                          

RAVLİ

Popüler Yayınlar