6 Nisan 2017 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 3 CİLT 3540 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri gönlü anlatıyor)

3540. Nasıl Ah etmeyeyim ki bir ateştir, yaktı dilber (Güzel alımlı insan);
Vakitsiz alev-alev artıp duruyor bu ateş.

Onun gam ejderhasına feryat (Haykırış, çığlık) afsununu okuyup (Helal büyü tesiri yapan sözleri yüksek sesle okuyup) üfürüyorum;
Onun nefesi ateş, feryatsa su sakası (Su taşıyan) sanki.

Acaba dün, şu gönlüm neredeydi ki betimde-benzimde (Yüzümde, tenimde) yepyeni bir sarılık peydahlanmış, beti benzi sararmış solmuş.

Bir yığın kül haline gelmiş bedenime, çekinmeden, pervasızca gelme;
Çünkü o külün altında bir ateş var, bir deniz var.

A sevgili, sen onun ateşini arayadur, ben hilelerle-düzenlerle, hey-heylerle (Başkasının sevgi ateşiyle sen ilgilenirken benim tahammülüm kalmadı bağıra-çağıra) gidiyorum artık.

Sevgilinin üfleyip durmasından gönlüm kırıldı artık;
Çünkü aşkın sert bir nefesi var, gönlümse adeta bir zurna (Keskin ses çıkarır).

Gönlüm, aşkına düşmüş, ona kavuşmayı, onunla buluşmayı aramada;
Bu arayışı ne de ateşli, şu aramada ne de çelikten bir ayağı var onun.

Tebrizli Şems için ateşten söz ediyorum;
Çünkü onun ışığının her yanı aydınlatmasını istiyorum ben.

Gel-gel ki derdinle karasevdalara uğradım (Kavuşamamaktan dolayı çöküntü durumuna girip çevreden gelen uyarılara kapandım, güçlü duygular içine düştüm);
Gir kapıdan gir kapıdan;
Yalnızlıktan canım dudağıma geldi.

Acaba-acaba halimi sormak için mi evden çıktın?
Gör-gör, delilikten-divanelikten nasıl takatsiz (Güçsüz) bir haldeyim.
                                ***
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                         ***
Neler öğrendik;
1. Şems Hazretlerini Mevlana Hazretlerinin çok özlediğini, gelmesini istediğini ve beklediğini öğrendik.
                                *
İşte böyle yaren;
Şemsi Tebrizi’nin sevgisinden oluşan ışığın çok güçlü bir ışık meydana getirdiğini, yeryüzünün bu ışıkla aydınlanmasını, karanlıklardan insanların kurtulmasını, görecek gözü olanlara ışık vererek baktığını olduğu gibi görmesini Mevlana hazretlerinin çok istediğini öğrendik, anladık.
                               *                                                          

RAVLİ

Popüler Yayınlar