7 Nisan 2017 Cuma

DİVAN-I KEBİR 3 CİLT 3570 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri gönlü anlatıyor)

3570. Dünya, bir aynadır ki senin şekillerinle dopdolu;
Fakat aynasız, karşı-karşıya nerde senin güzelim yüzün seyretmek?

Sözü sen söyle, dudağındaki tat yüzünden ne aklım kaldı benim, ne düşüncem, ne kuruntum.

Mademki iki (Madde ve mana) dünyayı hükmüne râm ettin (Boyun eğdirdin), eteğin çekip gitme;
Aşkın şartı bu değildir.

Gönül, ne bir düğüm düğümleyebiliyor, ne bir öğüt kabul ediyor;
Bir şeker yüküne döndüm sanki;
İçimde de sen varsın, kıyımda köşemde de.

Yasemin tazeliğisin sen;
Çayırın, çimenin parlaklığısın, güzelliğisin sen.

Yoksa sen, benim ta kendim misin, yoksa aynaya mı benziyorsun sen?

Beş duyguya, altı yana vuran ne ışıksın sen;
Yere, yurda ne afetsin sen;
Aşk sofrasını yayıp döşedin mi taştan su fışkırtırsın sen.

Ne altın kimyasısın sen, Ay’a ne parlaklık verirsin sen;
Gönül gibi göğüslere girdin, kucaklandın mı binlerce göğsü bezer (Süsler), ziynetlendirirsin (Değerle doldurursun) sen.

 Bütün halktan kesildim (Halka soğudum, ilişkiyi kestim), çünkü aşk, ellerimi bağladı benim;

Geçtim, yokluk (Varlıkla olan yaşayış yurdundan tamamen vazgeçip yokluk) yurduna oturdum ya, artık feryatla, figanla (Ağlamakla haykırmakla) ne işim var benim?

Aşkın harmanımı yaktı, ne can kaldı, ne şu beden;
Binlerce defa sıksan, sıkıştırsan varlığımdan arpa kadar bir şey bile bulamazsın.

Arı-duru şarabı berrak kadehle çektim de aşkından söz açar oldum;
Sen, ateş ocağıysan ben de saf altınım, sana geldim işte.
                                ***
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                         ***
Neler öğrendik;
1.    Doğadaki her güzelliği seyretmenin Şems Hazretlerinin güzelliğini hatırlatıp bu zevki verdiğini öğrendik.
2.    Doğanın Şems Hazretlerinin hükmü altında olduğunu, doğada istediği her şeyin emrini yaptığını öğrendik.
3.    Şems Hazretlerini sevenlerin onun sevgisinden, onu görmekten başka bir şey düşünemez hale geldiklerini öğrendik.
4.    İç ve dış duyularımızın hakikatini iyi görmemiz için Şems Hazretlerinin ışığı gerektiğini öğrendik.
5.    Yaratılan güzelliklere parlaklık verenin Şems Hazretleri olduğunu öğrendik.
                                *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretlerine âşık olmaktan söz etmek için kendimizden geçmemiz;
Canımızın, gönlümüzün, kişiliğimizin Şems Hazretlerinde eriyip kaybolmasını için kendisine ulaşıp saf bir şekilde teslim olmamız gerektiğini öğrendik, anladık.
                               *                                                           

RAVLİ

Popüler Yayınlar