2 Nisan 2016 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 2 CİLT 2460 İNCİ BEYİT

2460. Şikayet edip duran, ağlayıp feryat eden, şu halktan bıktım;
Sarhoşların o hay-huy naralarını istiyorum.

Bülbülden de daha güzel şakır-çilerim (Güzel şarkılar söyler, şiirler okurum);
Amma halkın hasedinden (Kıskançlığından, çekemezliğinden) ağzıma mühür vurdum (Söylememe kararı aldım), hâlbuki feryat etmek istiyorum.

Dün şeyh, şehrin çevresinde, elinde bir mum, dönüp duruyor, “Şeytandan devden usandım, insan istiyorum, insan” diyordu.

(Milattan 413 yıl öncesinde Sinop’ta doğan ve 324 te Yunanistan’da Korente de ölen meşhur filozof Dioğene’dir.
Gündüzün eline bir fener alıp sokak-sokak gezdiği ve soranlara “ Adam arıyorum” dediği rivayet edilir)

Biz de çok aradık dediler, bulunmuyor.
Dedi ki: “ O bulunmuyor dediğiniz yok mu, işte onu (Adam) istiyorum ben”

Müflisim (İflas etmişim) amma küçük bir akıyk (Akik) istemem;
Hem eşsiz, hem de ucuz akıyk (Akik) madenini arzuluyorum.

Gözlerden gizli, fakat bütün gözler, görüşler ondan meydana gelmiş;
O ap-aşikâr (Belli, ortada, açık) olan gizli sanatı istiyorum.

Zaten iş işten geçti; Her arzudan, her tamahtan (Doymazlıktan) geçtim gitti;
Varlıktan, mekân âleminden unsurların (Tam olan bir şeyin her bir parçasının) ayak izlerini istiyorum ben.

Kulağım, iman hikâyesini duydu da sarhoş oldu;
İmanın o güzel gözlerini görmek istiyorum.

Bir elimde şarap kadehi, bir elimde sevgilinin büklüm-büklüm saçları;
Meydanda bu çeşit bir oyun oynamak arzusundayım.

O rebap diyor ki:
“ Beklemekten öldüm, Osman’ın elini, kucağını, yayını istiyorum.
                         ***   
DİVAN-I KEBİR 2 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                         ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri insanlardan şikâyetçileri sevmediğini öğrendik.
2.    Mevlana hazretleri sevinç içinde çığlıklar duymak istediğini öğrendik.
                                *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretlerinin arayışı; gözlerden gizli, fakat bütün gözler görüşler ondan meydana gelmiş sanata sahip kişiyi aradığını, imanı ve imanın hikâyesini anlatan kişiyi, bu sırrı kendisine verecek değerlerle dolu kişiyi aradığını öğrendik, anladık.
                                 *

RAVLİ

Popüler Yayınlar