3 Kasım 2015 Salı

DİVAN-I KEBİR 2 CİLT 990 İNCİ BEYİT

990.  (Şems Hazretlerine hitap)
Ölsem de tabutun içine girsem gene gıdam, senin sevgindir;
Görünüşte insanım, insan kılığındayım amma melek gıdasıyla aynı gıda almadayım.

Efendi, ne de kutlusun sen;
Sendeki güzellikler herkeste olsaydı, herkes dudaklarını öpebilseydi senin, herkes, dudaklarından bahsedebilseydi.

Geceleri seni anmadayım, senin hikayelerini söyleyip durmadayım ben.

Ey deniz huylu, cömert padişahlar padişahı, geri kalanını artık sen buyur, sen söyle;
Ben sedef gibi ağzımı yumdum, yani içimde inci var demek istiyorum.
                                           
A sarhoş saki (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru döken), al kadehi elimden, sarhoşum ben;
Artık şu anda ayıkların, aklı başında olanların halkasından çıktım, kurtuldum onlardan.

Ayıklık, rintlikle (Ruhsal sarhoşlukla) zıt mıdır?
 zıttır;
İster yukarıda olayım, ister alçalayım, aşağılarda olayım, benimle aynı renge boyan hocam.

Savaşa dair (Savaş ile ilgili) ne düşünürsen bil ki ben uzağım ondan;
Sevgiye dair (Sevgi ile ilgili) ne düşünürsen oyum ben, ondan ibretim (Oluşumum bu).

Senin aşkına tutulalı, senin sevdanı (Tutkulu sevgine bağlanmayı) benimseyip kabul edeli seninle savaştan ayrıyım, tekim;
Seninle barışa eş oldum ben.

Beni ıspanak say da istersen ekşi pişir, istersen tatlı;
Neyle pişersem pişeyim, piştim mi (İyice öğrendim, beceri ve ustalık kazandım, zorlukları göğüsledim de) sana kavuştum, seninle birleştim demektir.

Sazı öylece durup durmada;
Halbuki hiç de naz etmeyi bilmezdi o saz;
Bir yanlışlık varsa benden oldu mutlaka, çünkü ben sarhoş bir halde sıçrayıp meydana çıktım.

Sen de sarhoşsun, ben de sarhoşum, senin sarhoşluğunla benim sarhoşluğum birbirine karışmış;
Zaten biz, havan eliyle havan gibi hem ikiyiz, hem bir.
                          ***   
DİVAN-I KEBİR 2 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik;
1. İnsan ruhuna Allah sevgisi veren, Allah nuru saçanla bir ve beraber olmamız, ona yakın olmaya çalışmamız gerektiğini öğrendik.
                                  *
İşte böyle yaren;
Birbirini tamamlayan iş yapılıyorsa, yapan kişiler ayrı olsa da birlikte yapıldığından buna bir olma, birlik dendiğini öğrendik, anladık.
                               *

RAVLİ

Popüler Yayınlar