4 Kasım 2015 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 2 CİLT 1000 İNCİ BEYİT

1000.  Saki (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan) benim padişahımdı da o yüzden herkesten fazla içtim, sarhoşlukla başım dönmeye başladı, türlü işlere kalkıştım, yanlış, olmayacak hareketlere giriştim.

O ayağımı bağlayan saki (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan), gördü ki ben sarhoşum;
Elimi tuttu, sapsarı yüzümü öptü.

Dedim ki: “Sen padişahsın, cansın, yüzlerce cana bedelsin;
Zaten tuzlasın (Tuz madenisin) amma bir başka tuzluluk (Katkı) getirdim, zaten alımlısın amma bir başka alım vermedeyim sana”.

Arı-duru şarap kadehinin yüzünden meclis gürültülerle, kavgalarla doldu;
Fakat ben kavgadan, gürültüden korkar mıyım hiç?
Kavgayı, gürültüyü çıkaran benim.

İster susuz olayım, ister mahmur (Sarhoşluğun verdiği sersemlik), onsuz işret etmem (Tanrı şarabını içmem);

İster çift olayım, ister tek;
Selvi olmayınca nasıl oynarım?
Onun bakışına (Anlayış, kavrayış, farkına varış kuvvetine) eşim ben.

Yaş bir dalım amma yel olmayınca nasıl oynarım?
O selvinin gölgesiyim ben.
Selvi olmayınca neyin çevresinde dönüp dolaşacağım?

Bulut olsam bulutun gönlündeki nur, o Ay’dır;
Ersem (İşini bilen, yetenekli kişi isem), bütün erlerin (Yiğit kişilerin) padişahıdır o padişah.

O tatlı padişah gitmeseydi, lütfet dedim, bir solukcağız otur ey her cüzümün (Bütünümü oluşturan her parçamın) sarhoşluğu!
Ey her derdimin dermanı!

Hamel (Koç) burcundaki güneş de nedir ay hararetine son olmayan ey kendisinde hem sıcaklığımın, hem soğukluğumun mahvolup gittiği sevgili.

Senin kâsene (Tasının içine) düştüm, çünkü senin şarabını içtim ben.
O tavlanın zarıyım, onun için mühre (Küçük yuvarlak top) gibi senin tasına düştüm.
                          ***   
DİVAN-I KEBİR 2 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik;
1.    Seven ve sevilenin aynı değerde olduğunu öğrendik.
2.    Sevilen kendisini sevenin bulunduğu yerde güzelliğini gösterdiğini öğrendik.
3.    Şems Hazretlerinin seven kişiye olumlu büyük etkisinin olduğunu, kendisine bağladığını öğrendik.
                                  *
İşte böyle yaren;
Seven kişinin sevilen kişinin elinde oyuncak bir top haline geldiğini öğrendik, anladık.
                               *

RAVLİ

Popüler Yayınlar