17 Ağustos 2015 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 2 CİLT 230 İNCİ BEYİT

230. Halk uykuya daldıysa, herkes uyuduysa Tanrıya hamdolsun ey gönül!
Dün gece de uyumadın amma bu gece yok mu, bu gece?
Bu gece dün geceden de betersin, dün geceden de uykusuzsun sen.

Ay ile aynı huydayım, sabaha kadar söz söylüyorum.
Ey iştiyak (Özlem) çekenlere munis  (Uygun, cana yakın, uysal, sevimli, yabancı olmayan) dost, bu gece can gözün açık (Mana sırlarını veren dostu görecek olan aklın, anlayışın, kavrayışın açık olsun), gör (Varlığımı algıla, sözlerimi anlamaya, kavramaya çalış, tüm sezgilerini açarak) dinle beni (Öğüdümü kabul edip gereğince davran).

Ay bana tanık (Karanlıkta kalanların yollarını aydınlatan bana şahit), yıldızlar, ordum benim (Amaç ve nitelik bakımından bir arada olanlar benim ne yaptığımı görürler, bilirler ve emrimle hareket ederler);
Ey Ay, yıldız oklarına karşı bu gece sipersin bana.

Sevgili, uyuma bu gece, bizi sevgilisiz bırakma.
Sakın bizimle yarışa girişip de içmeye kalkışma, aman sakın, uyuma bu gece.

Bu gece kendimizde değiliz, aşkla bambaşka bir hale düştük;
Bu kez bir bak da gör, ne haldeyiz, bu kez uyuma bu gece.

Gam oltasına avız, gamdan şaşırmışız, gamla sarhoş olmuşuz;
Bizi gamın eline verme, uyuma bu gece.

Ey gül bahçesinin selvisi (Güzel görünümlüsü, düzgün kişisi)!
Ey geceleri aydınlatan Ay, bu Ay’a tapanlara lütfet de uyuma bu gece.

O şeker dudaklı, o çene topağı güzel (Tebrizli Tanrı Şems’i) saki (Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan kişi) yüzünden can da hoş oldu, beden de.
Ey dost, uyuma bu gece.

O bütün dünyanın nuru (İlahi gücün o kişiye verdiği parlaklık) yüzünden, onun her nazından (İsteksiz gibi görünmesinden), her edasından (Anlatış biçiminden), duysun da ahvalimi (Durumumu) anlasın diye feryat edip duruyorum,
Ey dost, uyuma sen de bu gece.
                          ***   
DİVAN-I KEBİR 2 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik:
1. Tanrı erlerinin buluşmasının, sırlar vermesinin herkes uykudayken verildiğini, uyanık olanların aşkla Tanrı erlerine bağlı olanların bu sırlardan pay alabileceklerini öğrendik.
                                  *
İşte böyle yaren;
Sır veren ulu kişinin ilahi parlaklığa sahip olduğunu, kendine özel tarzda sunuş yaptığını, bizlerin tutkulu bir sevgiyle isteyici olmamız gerektiğini öğrendik, anladık.
                                  *

RAVLİ

Popüler Yayınlar