12 Haziran 2015 Cuma

DİVAN-I KEBİR 1 CİLT 3190 İNCİ BEYİT

3190.  Çok sarardığımı, sapsarı olduğumu gördün de beni öldü sandın;
Birinin eşi-dostu sen olursan nasıl ölür o?

Efendim, ruhum, hastalandım, ateşler içinde cayır-cayır yandım da gelip halimi-hatırımı sormadın, ey sıhhatim (Sağlığım, esenliğim), devâm (İlacım, çarem), iniltilerimi duymadın bile.

Çok çekindim, uzun müddet sabrettim, fakat bugün de nazın (Cilven, edan), nazeninliğin (Cilveli nazlı, narin ince yapın), aslına naz etmeye başladım.

Bu gece Ay doğunca can ilacım gelir;
Ey zahmet (Güçlük), ey elem (Acı, dert, keder, üzüntü), demirden yapılma bir burç (Kale çıkıntısı)  bile olsan muma dönersin.

Gece, bu kulun halini, hatırını sorar, vaktin gecikmesinden korkmaz;
Gece de o koca sağrak (İçki kupası) yokken, hiçbir meze bulunmazken sarhoş olur gider.

Ey feryat, niceye bir sürüp gideceksin?
Çiy tanelerinden de fazlasın, bu değersiz kula sen de pusu kurmuşsun.

A kardeş, ne olur bir gececik de uyumasan;
Mum gibi diri olsan, kıvılcım gibi uyumasan.

Gök kapıları geceleyin açılır, bahtları açar;
Sen de Ay gibi uyumasan yıldızın aydın (Başarın herkesin dikkatini çekecek durumda, ün kazanır) olur, güzelleşir, iyileşir.

Gökyüzü eriysen o âleme iştiyakın (Özlemin) vardır;
Gökyüzünden aşağı bir yerde kalmazsın, yücelerden başka bir yerde yatıp uyumazsın.

Habeş askeri, geceleyin Rum ülkesine (Anadolu’ya) saldırınca Kayser (Rum imparatoru) gibi debdebelerle (Haşmetle, ululukla, büyük bir gösterişle) karşı durman, uyumamam gerektir.
                            ***   
DİVAN-I KEBİR1 MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik:
1.    Yüksek bir er isek yerde dünya işleriyle tamamıyla uğraşmaktan kendimizi kurtarıp yücelere gitmemiz gerektiğini öğrendik.
2.    Aradığımız güzelliklerin ve iyiliklerin gökyüzünde olduğunu, Hak dostlarının kılavuzluğuyla gökyüzüne çıkmamız gerektiğini öğrendik.
3.    Seven ve sevilen arasında cilveler olduğunu öğrendik.
4.    Dünyalık savaşlarda korkak davranmanın aşağılık bir davranış olduğunu öğrendik.
                                    *                                                                                            
İşte böyle yaren;
Gecelerin çok kıymetli olduğunu, değerlendirilmesi gereken en kıymetli zamanlar olduğunu öğrendik, anladık.
                                 *

RAVLİ

Popüler Yayınlar