15 Eylül 2014 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 1 CİLT 450 İNCİ BEYİT

450- (Şems Hazretlerine hitap) Hayır, olsa-olsa sen hiçbir kayıtla bağlanmayan bir padişahsın, Tanrı ülkesinin beylerbeyisin, yaratıcının has çırağısın, bütün afsunlara (Büyülere) boş vermedesin (Hakikat adamısın).

Seni tanıdım tanıyalı nice devlet atı sürdüm de sonucu kendimi dertlerden dışarı attım, korkulardan kurtuldum, emniyet yurduna yerleştim.
(Seni tanımakla mutluluğu, gönül zenginliğini, talihli bir yaşam yolunu, korkulardan arınmış güvenli yeri, inançlarıma güvenmenin doğruluğunu anladım, şüphelerim kalmadı ve o yere yerleştim)

Her an yeni bir canım ben, her-dem (Daima, her zaman) başka bahçeye (Güzelliklerin bir arada olduğu yere) gidiyorum, bana el attın mı ne elim kalıyor benim, ne gönlüm.
(Benimle ilgilendiğin zaman; ben senin etkinle güzel değişimlere kolayca, tereddütsüz uğruyorum)

Ne gökyüzünü bilirim, ne Süha yıldızını.
Ne kumaş bilirim, ne pahasını (Değerini, fiyatını, ederini).

Hiçbir şey bilmem amma Ay parçası güzelim, şunu bilirim ki sen benim rahatımsın, huzurumsun.
(Senin yanında rahat ve huzurluyum)

Ey insanların da rızkını (İhtiyaçlarını) veren, meleklerin de;
Ey şu düşünen gökyüzünün mili (Aşağı âleme, yani dünyaya gelip konuk olmuş); bu kadar güzellikle, bu kadar alımla tutup konuğu gönlünden çıkarasın, imkân yok buna, hâşâ (Olmaz böyle şey).
(Gökyüzünden inip misafir olmuş kişinin gönlümüzden çıkartmamamız imkansız.)
Ne güzel andır o an ki selvi boylum, yeşillikte (İlahi âlemde) yeşerip gelişmişsin, ben de onun önünde sevgi yeliyle söğüt gibi titreyip durayım;
Lale kanla yıkansın, nergis hasretle bakakalsın, gonca başından külahını atsın, süsen süsenliğinden geçsin.

Ey kerem ( Büyüklük, ululuk, soyluluk, asalet) meclisinin sakisi (Sarhoşluk sunucusu), senin sarhoşunum, senin perişanın (Seni sevme yüzünden acınacak duruma geldim ).
Ey gül bahçesi, ey İrem bağı, bugün konuğum senin.

Şuh gözlerime bak, meyhaneden sarhoş gelmiş, âşıkların kanlarını dökmek için eteğini beline çemremiş (Toplamış).
(İşe başlamak için hazırlık yapmaya başlamak)

O güzeller güzeli and içmiş, şu şarabı (Sarhoş edip kendimizden geçirmeyi) boyuna (Devamlı) sunacağım, ne baba, ne ana, bir tek akıllı bırakmayacağım.
                      ***   
DİVAN-I KEBİR1
MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik:
1.    Şems Hazretlerinin asil ruhunun İlahi âlemde yetiştiğini, bu dünyaya ait olmadığını, dünyada bir müddet konuk olduğunu, Mevlana Hazretlerinin bunu anlayıp bildiğini öğrendik.
                                  *
İşte böyle yaren,
Asil kişiyi hiç unutmamamız, aklımızdan, gönlümüzden hiç çıkartmamamız gerektiğini öğrendik, anladık.
                                  *

RAVLİ

Popüler Yayınlar