330-
Bu yüzden binlerce kervan yoldan kalakalmış, bu yüzden nice geminin kolu kanadı
sınmış (Kırılmış, parçalanmış, bozulmuş) ,
karaya vurmuş.
Bütün
kırılıp dökülenler, canla gönülle ümitlerini sana (Şemsi
Tebrizi Hazretlerine) bağlamışlar,
Senin
(Şemsi Tebrizi Hazretlerinden) sonsuz bilginden
bilgiler, hünerler (Beceri isteyen ustalık) elde
etmeyi umuyorlar.
Umuluyor
ki o senin lütufların lütfu olan lütfun (Allah’ın Şems
Hazretlerine bağışladığı yücelikten bize iyilik olarak bağışlaması),
keremin (Büyüklüğün, ululuğun), kahrı (Derin üzüntüyü, acıyı, sıkıntıyı) ortadan kaldırır da
her taraf barışa kavuşur, savaşları yok eder.
Umulur
ki yelip yortma (Sürekli koşuşturmak) bir başka
çeşit olur, yol yürüyüş bir başka tarza döner, her gönülde zincir gibi
birbirine ulanmış nağmeler (Güzel ve uyumlu sesler)
belirir.
Tebrizli
Şems’in güzelim davetinden, alımından (Çekiciliğinden)
her zerre yücelir, göklere ağar (Yükselir), her
kıl bir yiğit kesilir.
Ey
padişahlar padişahı, kan uyumaz zaten.
Ey
ay yüzlü, gözüme nasıl uyku girer ki cefadan (Layığınca
hizmet edememekten), mihnetten (Sıkıntıdan)
gözümden bir kan deryasıdır, coşup akmada.
Dudağımı
yumsam içimden gönlüm coşup kabarıyor;
Üstüne
su serpsem daha da fazla kabarıp coşuyor.
Halk
aşkımı hoş görmüyor, beni kınıyorsa mazur (Kendimi
özürlü) görürüm;
Fakat
ah, özürlü kişi (Eksiğini tamamlamasını bilmeyen kişi)
nerden (Hangi
yoldan, hangi sebeple) devlete erişir (Sevdiğine
ulaşır, kavuşur), nasıl olur da aydınlığa kavuşur.
***
DİVAN-I
KEBİR1
MEVLÂNÂ
CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul
REMZİ KİTABEVİ 93
***
Neler
öğrendik:
1.
Ulu erleri
bırakıp, şişirilerek büyütülmüş ve meşhur olmuş din adamlarının peşine
takılanların Tanrı yolundan pay alamayacaklarını öğrendik.
2.
Şems Hazretlerin
sonsuz bilgiye sahip olduğunu, bu bilgilerden faydalanıp usta olmak
isteyenlerin olduğunu öğrendik.
3.
Şems
Hazretlerinin sırlardan bilgi vermesiyle, bu bilginin aydınlığında ayrılıkların
ortadan kalkacağını öğrendik.
4.
Şems
Hazretlerinin çekici bir güç barındırdığını, kendine çektiği kişileri yücelere
götürdüğünü öğrendik.
5.
Şems Hazretlerine
hizmet yoluyla yaklaşabilineceğini öğrendik.
*
İşte
böyle yaren,
Bir
erkeğin diğer bir erkeği sevmesi olarak gören halkın; bu aşkı kınadığını
öğrendik, anladık.
Mevlana
Hazretlerinin halkın anlayış şeklini ve
seviyesini bildiğinden bunu kusur sayıp hoşgörü içine aldığını öğrendik,
anladık.
Nasıl
ki Musa Aleyhisselamın Allah dostu arayıp da Hızır Aleyhisselam ile buluşup
birbiriyle yolculuk yapmasının ile bu iki Allah dostunun aynı örnekte
yorumlanması gerektiğini öğrendik, anladık.
Hazreti
Ebubekir’in Peygamber efendimizi sevmesi, yolunda her şeyini feda etmesi bu
örnekle birlikte yorumlanması gerekli olduğunu öğrendik, anladık.
*
RAVLİ