7 Şubat 2023 Salı

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 7620 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

7620. Hayır, sus artık, sus;

Mahsustan yüzünü ekşit;

Akıl (Düşünme, anlama ve kavrama gücü)-fıkir ıssı (Kendisinde olan düşünceyi yasa sınırları içinde istediği gibi kullanabilen kişi) olanları bırak da gizlice şarap (Tanrı şarabı) iç.


Lütfa (İyiliğe, yardıma) girişirsen bütün yeşilliğin padişahısın.,

Kahra (Yok etmeye, ezmeye, perişan etmeye, mahvetmeye) kalkışırsan dağı kökünden sökersin.


Sen de bilirsin, bülbül, senin gülüne karşı ne der de ağlar.,

Der ki:

Aşk (Aşırı sevgi ve bağlılık duygusu), ayrılık günü, kederlere uğrattı beni.


Akıl (Düşünme, anlama ve kavrama gücü), senin yüzünden gençleşir;

Can (Yaşam), senin yüzünden dirilir.,

Benim aklımın da aklısın sen, canınım da canısın sen.


Nimetinle sarhoşum ben, bilirim ki acırsın da her suç yüzünden gönlünü

almazsın benden.


Tacın (Değerlerin) başımızda, ışığın kucağımızda.,

Kokun, yolumuzu kesmezsen, kılavuzumuz bizim.


Çoban sensin sürüye, emniyete kavuşturursun sen.,

Aşk (Aşırı sevgi ve bağlılık duygusu) ehil (Bir işte yetkili olan, bir iş yapan) lütuflar (İyilikler, yardım), nimetler ıssının (İyilik, lütuf, ihsan gücü olanın yasa sınırları içinde istediği gibi kullanabilen kimsenin) gölgesinde aman (Yardım) bulur-gider.


Seninle konuşmaya başladım mı kendimden geçerim;

Fakat seninle de konuşmasaydım var olmazdım zati.


A can, bedene tutsaksın;

A beden, bana perdesin.,

A baş, iplerle bağlanmışsın;

A gönül, sensin vatanda olan.


Mademki vatandasın ey gönül (Kalpte oluşan duygularının kaynağı), sohbetimizi hatırla.,

Sınanma (Değerini anlamak, gerekli niteliği taşıyıp taşımadığını bulmak için birini, bir nesneyi veya bir düşünceyi yoklamak, denemek, tecrübe etmek) yolunda yoldaştın bana sen.

                                 ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                                ***

  1. Dış dünyanın oyalayıcı akıl-fikir işlerinden çıkıp manevi sarhoşluğun elde edilmesi için ilgilenmemiz gerektiğini öğrendik.

  2. İç düyasını keşfeden kişinin iyilik ve işlerde ne kadar güçlü olduğunun farkına varacağını öğrendik.

  3. Aşırı sevgi ve bağlılık duygusunun insanı üzüntüye uğratsa bile insanı gençleştirip canının dirilik kazandıracağını, aklın aklı, canın canın olduğunu anlayacağımızı öğrendik.

  4. Aşkın vücut bulduğu Allah dostu sevgilinin bağışlarda bulunduğunu, yardımlar ettiğini, başımızda taşıyacağımız değerlerinden verip kılavuzluk ettiğini öğrendik.

  5. Şems Hazretlerinin aşıkların koruyucusu, yönlendiricisi olduğunu, yardımlar ettiğini, iyiliklerde bulunduğunu öğrendik.

  6. Mevlana Hazretleri aşkın vücut bulduğu Şems Hazretleri ile konuşmaya başlayınca kendinden geçtiğini, hazretin varlığıyla var olduğunu öğrendik.

  7. Canımızın bedenimizin tutsağı, bedenimizin benliğimize perde olduğunu, başımızın iplerle bağlanıp bir taraflara sürüklendiğini, kalbimizde oluşan duygularımızın kaynağının esas vatanında olduğunu öğrendik.Neler öğrendik;

                               *

İşte böyle yaren;

Gönlün esas vatanında olduğunu, gelip kişi ile sohbet ettiğini, sınamalar yapma yerine beraber yolculuk yapması gerektiğini öğrendik, anladık.

                               *

RAVLİ

Popüler Yayınlar