21 Aralık 2020 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 7. CİLT 340 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
 
340. Yeter, niceye dek körlerin meclisinde işveleneceksin (İlgi çekmek için hoş, aldatıcı hareketlerde bulunacaksın)?
Yeter, ne zamana kadar sağırın kulağına bağırıp duracaksın (Duymaza veya anlamaza boşu boşuna söz söyleyeceksin).
 
Bugün seher çağından (Sabahleyin güneş doğmadan önceki zamandan) beri darmadağınız (Çok dağınık ve karışık durumdayız), sarhoşuz;
Mademki darmadağın olmuşuz (Kendimizi dağıtmışız), darmadağın (Anlaşılması güç olan, açık seçik olmayan) sözler söyleyelim.
 
O kör kütük sarhoş sakıy (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan kişi), bugün girdi içeriye;
Yüzlerce özür getirdik, fakat o sarhoştan kurtulamadık-gitti.
 
O şarabı (Tanrı şarabını) sen sundun.
Şu akıl da bizim aklımız ya hani;
Eh artık Hoşgör kadehi kırarsak.
 
Bugün saçının ucunu sarhoşça bir tuttuk;
Yüz kere çözdük, açtık, yüz kere ördük-durduk.
 
Meyhane rintleri (Gönül erleri) içtiler, sızdılar;
Biziz ki içtikçe içtik;
Fakat oturduk-kaldık, sızmadık.
 
Perdeden çıktık-gittik;
Güzellerin hepsinin de parmaklarını şıkırdatarak oyuna koyulmalarının tam çağı.
 
Bir soluk, önüne ön olmayan aşkın belasını içmedeyiz;
Bir soluk Elest (Allah’ın ruhları yarattıktan sonra “Elestü bi-rabbiküm- Ben sizin Rabbiniz değil miyim?” dediği zaman, insanların yaradılış başlangıcı) münacatına (Yakarışına) bela  (Gam, keder, musibet) demedeyiz.
 
Yukarısı tamamlıyla bağ-bahçe olmuş, aşağısı baştanbaşa define kesilmiş;
Bizse ne şaşılacak kişileriz ki ne yukardanız, ne aşağıdan.
 
Sus;
Onun varlığı bir vurdu mu öylesine bir var oluruz ki var mıyız, biz de bilmeyiz.
                     ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerinin Konya’dan ayrıldıktan sonra geçen zamanda Mevlana Hazretleri yeter, bizim yanımıza dön diye davet ediyor.
2.    Tanrı sözlerinin söyleyeni saki dendiğini, bu sözleri söylemesi ile dinleyenin sarhoş olduğunu öğrendik.
3.    Kendini Allah’a adamış kişilerin Tanrı şarabından sarhoş olup sızdıklarını, Mevlevilerin içtikçe içmeye devam ettiklerini, semaya başladıklarını öğrendik.
4.    Mevlevilerin ne yukarıda ne de aşağıda olduklarını, yerlerinin aşk dünyasında olduklarını öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Allah’ın veya Allah dostunun varlığı sevenleri üstüne düştüğü zaman başka bir var oluşun içinde yeniden var olduklarını öğrendik, anladık.
                     *
RAVLİ

Popüler Yayınlar