24 Temmuz 2020 Cuma

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 2760 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Yola düşmenin önemini anlatıyor)

2760.  Gösteriş yapıyor, mürai (İkiyüzlü) derlerse evet de,  dediğinizden yüzlerce kat daha da üstün gösteriş yapıyorum, düş yola.

Âlem ağlıyormuş, sana ne?
Sen bak o güleç Ay'a ( Ay yüzlüyü görmek için) koyul yola.

Zehir iç de halka karşı şekerler yedim, bal şerbeti içtim de, yol almaya bak.

O Ay (Karanlıkta kalmışların yolunu aydınlatan) benim olsun da geri kalanı sizin olsun;
Ne baş istiyorum, ne mal-mülk isteğindeyim de düş yola.

O Ay kimdir?
 Efendiler efendisi Tebrizli Şems;
O padişahın gölgesine gir, yola düş.

Benden az içmişsin;
Aklı başında yürü;
Eğri-büğrü gidenlerin arasında düz yürü de yol al.

Sen öyle bir küpsün ki görmemişsin sen, fakat ben gördüm;
Bana dümbelek (Darbuka benzeri) çalma a dostum, yola düş.

Dünya pazarından (Alış verişinden) usandım;
Sen tellalsan (Çarşıda pazarda halka yüksek sesle bağıran kimse isen) var yürü, pazara git.

Ben sarığımı ayağıma dolamışım (Kendi kendimi hareketsiz bırakmışım) ;
Yürü-var, ayağını kaldır, adımını at, sarığınla, kavuğunla git.

Ölünceye dek işim-gücüm bu benim;
Senin işin varsa yürü, işine koyul.

O rint (Gönül eri), tövbemi bozdurdu (Yapmamaya karar verdiğimi yaptırdı) bana;
Sense oruçlusun, kuşluk çağı (Günün sabahla öğlen arasındaki bölümünde) yola düş.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Kerem sahibi Allah dostu Şems Hazretlerinin yüzünü görmek, hakikatini anlamak, saygılarımızı sunmak için hiçbir engele ve bahaneye takılmadan o mübarek kişiyi bulmak için yola çıkmamız gerektiğini öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri efendiler efendisi olarak Şems Hazretlerinin koruması altına girmemizi yeterli görmemek yola devam etmek gerektiğini Mevlana Hazretlerinden öğrendik. 
                    *
İşte böyle yaren;
Allah’a ve dostlarını görmek, tanımak isteyenin hangi durak yerine, hangi hedefe ulaşırsa ulaşsın yola devam etmesi gerektiğini öğrendik, anladık.

(Yolun Allah’a ulaşmakla bitmediğini, Allah ile beraber yola devam edildiğini öğrendik, anladık)
                     *
RAV





Popüler Yayınlar