19 Şubat 2020 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 1190 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

1190.  Buradan (Aşka ait) olmayan her para (Sahip olma gücü) kalptır (Dışı hakiki gibi görünen, içi sahtedir);
Can kadehiyle sunulmayan her şarap, pistir.

* Ne hoş meclistir ki, baht, sakilik (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan işler) eder;
Oradaki eş-dost, Cüneyd'dir (Cüneyd-i Bağdadi), Bayezid’dir (Beyezıd’ı Bistami)

Birisine teslim olma hususunda sarhoştum adeta;
Bilmiyordum ki Tanrı, bana teslim olmuş.

Şimdi yattım, ayaklarımı uzatıp uyudum;
Çünkü öğrendim, bildim ki bahtım şarap içmiş.

Kasabın biri, bir ahmağa et attı;
Ahmak (Aklını gereği gibi kullanamayan), eti iri gördü, öküz eti sandı.

Kasap, ona bir but daha verdi;
Ahmak, ölmüş hayvan eti bu dedi, işte kokuyor da.

Murada (İsteklere, dileklere, amaçlara) erişme sebeplerini veren (Bir şeyin olmasını veya belli bir halde bulunmasına yol açan güç), Tanrı'dır;
Sen diyorsun ki;
Bu da nedir ki?
Herkesin verdiği şey.

Sana geldi de o yüzden adileşti zaten;
Ona el vurdun da o yüzden pis oldu.

Ahmağın (Aklını gereği gibi kullanamayanın) ne nekesliği (Cimri) olur, ne cömertliği;
Çünkü ikisini de düşmanlık temeli yapar o.

* Düğünde de ahmaktan (Aklını gereği gibi kullanamayan) kaç, yasta da;
Hani İsa'nın kaçtığı gibi (Ahmaktan kaçtığı gibi) babacığım (Sevgiyle bir hitap);
Tanrı daha iyi bilir ya.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***                     
Neler öğrendik;
1.    Candan ve aşkla olmayan her şeyin sahte ve pis olacağını öğrendik.
2.    İyi bir talihe sahip olanın Allah içimde, ben Allah’ım diyen Allah aşkıyla kendinden geçmişlerin bulunduğu meclise girebileceğini öğrendik.
3.     Allah’a teslim olmak için uğraşanın aslında kendisine Allah’ın teslim olduğunu göreceğini öğrendik.
4.    Benliğinden, bizliğinden vazgeçen kişinin aşkın verdiği sarhoşlukla kaderini kabul ederek madde ve mana yaşaman tadını alacağını öğrendik.
5.    Aklını doğru kullanmayan kişi kendisine hediye olarak verileni doğru biçimde anlayamadığı için kötüleyeceğini, aşağılayacağını öğrendik.
6.    Değersiz, kötü, sıradan, hiçbir özelliği olmayan, bayağı kişinin bir işe yanaştığı, başladığı zaman o işin pis bir hale geleceğini öğrendik.
7.    İsteklere dileklere, amaçlara ulaşma sebebini verenin Allah olduğunu bilmeyen kişiye ne dersen de hakikatini bilemez, o gördüğü son görüntüye önem vererek inancını oluşturacağını öğrendik.
8.    Aklını doğru kullanamayan kişinin cimriliği de cömertliği de düşmanlık gelişimi için ilk gerekçe, ilk araç oluşturacağını öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Aklını doğru kullanamayan kişiden iyi günde de kötü günde de uzak durmamız,  kaçmamız gerektiğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV


Popüler Yayınlar