19 Eylül 2018 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 2170 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini olan aşkı anlatıyor)

2170. Yazık-yazık (Üzgünüm, üzgün);
Benim gibi vefalı (Sevgiyi sürdüren, sevgi, dostluk bağlılığı olan) bir dostun, senin gibi bir kan içiciyi araması, istemesi yazık.

Yazık-yazık;
Kanlar döken bir hekimin (Şems Hazretlerinin), zarı-zarı (Hüngür- hüngür) ağlayıp inleyen bir hastanın başına gelmesi yazık.

Bana ettiğin cefâları (Güçlü olduğun için yasaya ve vicdana aykırı olarak uğrattığı kötü durumu), hiçbir dost, dostuna etmez.

Ona, suçsuz-günahsız, kanıma girmeye (Öldürmeyi) mi kastın (Amacın, isteğin, maksadın) var dedim;
Evet dedi.

Aşkım dedi, suçluyu öldürmez;
Aşk, ancak suçsuzu öldürür.

Ben, her an, bir gül bahçesi yakıyorum;
Sen, bana karşı ne oluyorsun?
Bir tiken(Sin) ancak.

Ben, binlerce neşe çengini (Kucakta çalınan telli çalgıyı) kırdım;
Sen nesin?
Çengim de bir tel ancak.

Ordumdan şehirler yıkılmış;
Sen kim oluyorsun?
Yıkık bir duvar ancak.

Dedim ki ona:
Hiçbir yankesici (Bir kimsenin cebinden, çantasından ustalıkla, hissettirmeden bir şeyler çalan kimse), en önemsiz bir oyunundan bile can kurtaramadı-gitti.

Saçının her telinde, bir düzenbaz (Düzen, dolap, oyun, ayak oyunu, alavere dalavere, desise, entrika yoluyla aldatan, hile yapan), baş-aşağı asıla kalmış (Yavaş-yavaş gerçekleşen ölüme terk edilmiş).
                       ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini aşkla sevdiğini, bu aşkın seveni sıkıntıya soktuğunu, ceza olmadığını, Şems Hazretlerine olan aşkın ancak suçsuzu öldürdüğünü öğrendik.
2.    Şems Hazretlerinin karşı konulamayacak bir güce sahip olduğunu öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Şems hazretlerinin hileyi bildiğini, hile yapmaya kalkanların cezalandırıldığını öğrendik, anladık.
                   *

RAV

Popüler Yayınlar