15 Eylül 2018 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 2130 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini olan aşkı anlatıyor)

2130.  Akıl bağlanmıştır (Akıl tutulması-Gerçeklere uygun davranamaz) da heva ve heves (Zevk ve şehvetler), dileğini işliyor (Boş arzulara, aslı olmayanlara bağlanmayı önemsiyor);
Hâlbuki (Karışık bir sorunun içinden çıkıp sonuca varmada) akıl işlemeliydi dilediğini (İsteğini, amacını gerçekleştirmede)

Akılılar, sinek gibi o ayrana düşmüş (Acı ile debeleniyor);
Hâlbuki akılların, akılları başlarında (Düşünmenin, anlamak ve çözüm bulmak yerinin kişinin başındaki akıl)  olmalıydı.

Bu çeşit çirkin, kokmuş ayrandan sakınmalıydı şu sinek.

Mide ayranla, kulak yalanla dolu (Yalan söz söyleyenleri önemsemede);
Kaçıp kurtulmaya bir himmet (Çalışma, emek, gayret) gerekti hâlbuki (Karışık bir sorunun içinden çıkıp sonuca varmada).

Kulaklar tıkanmış, ağzını yum;
Hâlbuki (Karışık bir sorunun içinden çıkıp sonuca varmada) kulaklarda akıldan birer küpe (Unutmayacak süs) olmalıydı.

Tebrizli Şems'in kinayelerine (Düşünüleni dolaylı olarak anlatan söz), anlamı (İlk anda anlatılanı) bile yakan bir anlatış gerekti.

Avucuna bulut diyen, akıllılığa zulmetmiştir (Akla ve vicdana aykırı olarak başkasını kötü duruma düşürmüştür).

O, hem ağlar, hem bağışlar;
Sensen hem bağışlarsın, hem de gülersin.

Yûsuf gibi senin de suçun, güzelliğindir;
Taksiratın (Suçun, kusurun), bilgidir (İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü, malumattır), kanaattir (Elindekinden hoşnut olma durumu, kanıklık, yeter bulma, yetinme, fazlasını istememe, doyumdur).

Ekşiliğin (Uygunsuz, yakışıksız) yapa-duran, sirkedir (Öfkedir, kızgınlıktır, sertliktir);
Sevgiliyse şekerdir (Çok sevimli, güzel, yumuşak huylu, yumuşak davranan), şekerlik (Yaşama tatlılık) eder.
                       ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Dilediğimizi gerçekleştirmek için: aklımızı gerçeklere ve olanaklara uygun kullanmamız, zevk ve şehvetlere bulaştırmadan gerçekleştirmemiz gerektiğini öğrendik.
2.    Aklımızın basın-yayın veya başkalarının özentisinin ile başımızdan uzaklaştırmamız gerektiğini öğrendik.
3.    Başlangıçta zevkli görülen, içine girildiğinde pisliğin olduğunu anladığımız, kurtulmak için acı ve zorluk çekeceğimiz işlerden sakınmamız için aklımızın başımızda olması gerektiğini öğrendik.
4.    Doğru sandığımız yalanların bombardımanda olduğumuz bu zamanda kaçıp kurtulmak için çalışmak, uğraşmak, doğru bilgi ile donanmak gerektiğini öğrendik.
5.    İnsanları yönlendirenlerin dolaylı yoldan sanılarımızı kullanarak bizi istedikleri gibi kullanmak için yönlendirdiklerini öğrendik.
6.    Şems Hazretlerinin öğretisinin doğru ile yanlışı ayırt etmek için ölçüler, süzgeçler verdiğini öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretlerinin güzelliğini, tatlılığını, doğruluğunu gören, tadan, bu tatlılığa doymayan Mevlana Hazretlerinin bizim de bu olanaklara ulaşmamız için uğraşı verdiğini öğrendik, anladık.
                   *

RAV

Popüler Yayınlar