(Mevlana
Hazretleri Şems Hazretlerini olan aşkı anlatıyor)
1600.
Yezid (Nefret edilen kişi) bile tutsa da Bâyezîd
(Bistami) olsa (Allah’a tüm
varlığı ile katılsa) yahut da aksi belirse bu denize ne bir şey katılır,
ne bir katrecik (Bütünün en küçük bir parçası) eksilir
ondan.
Baht
(Gelecekteki olayları kaçınılmaz bir biçimde belirleyen
ilahi iradenin insan ve toplum için çizdiği yaşayış biçimi, kader, talih),
sana yâr (Sevgili) olsa, yaver kesilse (Yardımcı olsa) aşka düşersin, aşk işine girişirsin.
Aşksız
ömrü, hesaba alma;
O
ömür, hesaptan dışarıdır çünkü.
Aşksız
geçen zaman, Tanrı tapısında (Yapısında) utangaçlık
sayılır ancak.
Yurtta
ne kadar yükün hafif olursa o kadar iyidir sana;
Çünkü
her an, göç çağı geldi denilebilir.
Şu
anda aşk derdine düştün ya;
Babalar
gibi tahammül (Kötü, güç durumlara karşı koyabilme
gücü, kaldırma, katlanma) sahibi olman gerek.
Utandığın
(Onursuz veya gülünç olacak duruma düşmekten üzüntü
duymak, mahcup olmak) yokluk-yoksulluk yok mu?
O
âlemde övünçtür (Övünme imkânı sağlar) sana.
Sabrın
(Yoksulluğun, haksızlığın ve başka üzücü durumlar
karşısında ses çıkarmadan onların geçmesini bekleme erdemi, dayananın) acılığı,
boğazına oturur amma son-ucu çok tatlı gelecektir, çok lezzetli bulacaksın.
Can
aslanı, şu sandıktan (Vücuttan) kurtuldu mu, o
çayırlığa, o çimenliğe varır.
Gönül
padişahı, şu leş (Kokmuş hayvan ölüsünden) olmuş
eşekten indi mi tek binici kesilir.
***
DİVAN-I
KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1. İnsanın kötü olmasının sonra da Allah dostu olmasında aşk denizinde bir değişiklik yapmayacağını öğrendik.
2. Şanslı kişilerin aşk işinde uğraşacağını öğrendik.
3. Aşksız bir ömür yaşayanın yaşamış sayılmayacağını
öğrendik.
4. Aşksız geçen zamanın Allah katında onursuz ve gülünç
duruma düşmekten üzüntü duymak, mahcup olmak olduğunu öğrendik.
5. Dünyaya ait bağ ve bağlantılarımız ne kadar az-hafif
olursa ahretteki yerimize çabukça ulaşma olanağına kavuşmuş olacağımızı
öğrendik.
6. Aşk derdine düşenin güçlü-dayanıklı, sabırla bekleyen
aceleci olmayan davranışlar içinde olması gerektiğini öğrendik.
7. Dünya yaşamında yalnız Allah’a muhtaç olarak yaşayanın
toplum nazarında yoksulluk olarak gözükeceğinden insana acı gelebildiğini,
ancak ölüm sonrası övünç duyulacak, ödüllendirilecek davranış olduğunu
öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Dünya
yaşamında canımızın bağlı olduğu vücuttan kurtulunca özgürce istediği yere
kolayca gideceğini, istediğini anında yapacağı olanaklara kavuşacağını
öğrendik, anladık.
*
RAVLİ