7 Temmuz 2018 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 1410 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini olan aşkı anlatıyor)

1410. Aşkın, sarhoş etti beni, ellerimi (Sevinçten) çırpmaya koyuldum;
Sarhoşum, kendimden geçmişim, ne bilirim ne yaptığımı?

Koruktum (Uygundum), üzüm (Olgun) oldum şimdi;
Artık kendimi ekşi yüzlü gösteremem ki.               

Helva satan sevgili, şeker gibi tatlı mı, tatlı;
Bir avuç helva soktu ağzıma benim.

O, helvacı dükkânı açtı-açalı evimi-barkımı aldı-götürdü;
Dükkânsız bıraktı beni.

Halk, böyle olmamak gerek diyor;
Böyle değildim ben de, beni o, böyle yaptı.

Önce küpü kırdı, sirkeyi döktü;
Beni ziyana soktu diye feryadı bastım;

Fakat o bir tek küp yerine, içmem için yüz küp şarap verdi bana, sevindirdi beni.

Kendisinin belâ, sınama tandırında pişirdi de böyle al-al yanaklı bir hâle getirdi beni.

Zelîhâ gibi gamla kocalmıştım;
Yûsuf hâline soktu, gençleştirdi beni.

Ok gibi, elinden fırladım-uçtum; el attı bana, tuttu da yay gibi büküverdi beni.
                         ***      
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                     ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin Allah ‘alemine ait cevap bulamadığı sorulara Şems Hazretlerinin cevap vermesiyle hayretten ve sevinçten Mevlana Hazretlerinin sarhoş olduğunu öğrendik.
2.    Şems Hazretlerinin uygun makamında olan Mevlana Hazretlerini eksikliklerini tamamlayarak olgun makamına getirerek insanı çeken, göze-kulağa hoş gelen, rahatlatan, dinlendiren, sevindiren insan durumuna getirdiğini öğrendik.
3.    Mevlana Hazretlerinin halkın tanıyıp sevdiği durumdan değişime girmesinin Şems Hazretlerine olan tutkulu sevgisiyle olduğunu öğrendik.
4.    Şems Hazretlerinin kendisini seven ve dostlukla bağlananı uygunsuzluktan, yakışıksız olmaktan kurtararak gittikçe artan mutlu, hoşa giden kimlik ve kişilik kazandırdığını öğrendik.
5.    Şems Hazretlerinin vereceği sırları taşıyacak,  samimi ve içten olanı, dostluğu geçici olmayan kişiyi yetiştireceğini, bu özellikte olanı bulmak için sınadığını, sıkıntı vererek tepkilerine baktığını, buna göre kişiyi olgunlaştırdığını öğrendik.
6.    Şems Hazretlerinin aşk öğretisinin yaşlı insanı bile gençleştireceğini, güzelleştireceğini, alımlı hale getireceğini öğrendik.  
                     *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretlerinin ve Mevlana Hazretlerinin aşk öğretisi geçici bir beraber oluşturmadığını, ebedi bir beraberliği ve yaşam değerleri oluşturduğunu, ölümsüzlüğü kazandırdığını öğrendik, anladık.
                   *
RAV

Popüler Yayınlar