7 Temmuz 2018 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 1420 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini olan aşkı anlatıyor)

1420. Gökyüzünü de şekerlerle (Ağza tatlılık veren her şeyle) doldurayım, yeryüzünü de;
Yeryüzüne benziyordum, gökyüzüne döndürdü beni.

Gönlüm, saman yolundan geçti;
O, saman yolundan çeke-çeke çekti beni.

Merdivenler gördüm, damlar gördüm;
Dama da boş verir bir hâle getirdi beni, merdivene de.

Dünya hikâyemle dolunca da can gibi, dünyada gizledi beni.

Dil gibi yumuşak buldu beni de tezce-k dil gibi tercüman etti kendine. Dil gibi gönülle birdim; onun için gönül sırlarını, bir-bir anlattı bana.

Dilim, kan dökmeye başlayınca da tuttu, kılıç gibi beline taktı beni.

Yeter a gönül, o sevgilim, o merhametli dostum, bana neler etti? Anlatmaya sığmaz ki.

Sufiler (Kendini Allah’a adamış insanlar), bir anda iki bayramı birden ederler;
Örümceklerse (Tuzak kuranlar) sineği emerler (Küçük ve önemsiz olanları elde ederler), kadit (İskelet-çok zayıf, kötü ve olumsuz) haline getirirler.

Güneştir (Isı ve ışık verenlerdir) onlar;
Karanlıkları şehit (Gereğince anlaşılıp bilinmeyen, ne olacağı, sonu belli olmayan durumları, üzüntüyü, sıkıntıyı perişanlığı yok) etmek için kılıçlar vururlar (Savaşırlar).
                         ***      
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                     ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerinin Mevlana Hazretlerini aklın önerdiği tüm yollardan, yerlerden vazgeçirerek boş verdirerek aşk yolundan yücelere çıkardığını öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin hikâyeleriyle dünya dolunca Şems Hazretleri Mevlana Hazretlerini gizlediğini öğrendik.
3.    Şems Hazretleri Mevlana Hazretlerini yumuşak huylu bulunca gönül sırlarını bir-bir anlattığını öğrendik.
4.    Şems Hazretleri Mevlana Hazretlerinin yok edici davranışlarını görünce kendine çekerek merhametli davranmaya çektiğini öğrendik.
5.    Kendini Allah’a adamış kimselerin sevinç içinde yaşadıklarını öğrendik.
6.    Allah’a kendini adamış insanların aşkla tanıştıkları zaman çifte bayramın sevincinde yaşayacaklarını öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Allah’a kolayca ulaştıracak iki yol olduğunu, birincisinin Allah’ı arayış içinde olmak, ikincisinin de Allah’ın emirlerini önemseyerek yapmak olduğunu,

Allah’ın emirlerini önemseyerek yapanın Allah’ı arayışa geçmesiyle aşkı tanıyacağını, böylece amaçlarına kolayca ulaşacağını, güneş gibi aydınlık ve sıcaklık veren Allah dostlarını tanıyacaklarını, karanlığa gizlenenleri görecek aydınlığa sahip olacaklarını, madde ve mana âleminde sevinçle yaşayacaklarını öğrendik, anladık.
                   *
RAV

Popüler Yayınlar