(Mevlana
Hazretleri Şems Hazretlerini olan aşkı anlatıyor)
1380.
Âşık, sevgiliden ayrıldı da sevilen naza (İsteksiz gibi
gözükerek yalvartmak amacıyla yapılan davranışa) düştü, seven de derde (Üzüntüye düştü).
Birbirine
aykırı olan, fakat bir ayrılıktan meydana gelen şu iki renk, her ikisinin de
yüzünde aşkı belirtti.
Sevgilinin
yüzünün sarı olması yaraşmaz;
Sevenin
de kızıl benizli, şişman oluşu, soğuk bir şeydir.
A
âşık, sevgili, naza başlayınca çek nazını, savaşmaya kalkma.
Ben
tikene benziyorum, sevgilimse gül gibi;
Gülle
tiken iki amma gerçekte bir.
O
güneş gibi, bense gölgeye benziyorum;
Ondan,
ölümsüzlük ıs siliği gelmede, bendense soğukluk.
Tâlüt'la
Câlût, savaştı (Bakara suresi 251);
Davut'la
soyu da ince ve kalın olmak üzere zırh ördü
Gönül,
bedenden doğdu amma bedenin padişahı;
Nitekim
erkek de kadından doğmuştur.
Fakat
gönülde de bir gizli gönül var;
Atlı
gibi toz içinde gizlenmiştir o.
Tozun
kalkışı, atlının yüzünden;
Şu
tozu kaldıran atlı.
***
DİVAN-I
KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1. Sevilenin naz edeceğini, sevenin de bu naz karşısında
üzüleceğini, sevgi ve dostluğu nasıl devam ettireceğinin endişesinde olacağını
öğrendik.
2. Birbirine aykırı gözüken renklerin sevgide, dostlukta
bir olacağını ve insanın yüzünde bu birliğin görüleceğini öğrendik.
3. Aykırılığın ayrılık sebebi olmadığını öğrendik.
4. Allah verse de yine çalışıp kazanmak gerektiğini
öğrendik.
5. Sevilenin yüz renginin kızıl, sevenin sarı ve zayıf
olmasından anlaşılacağını öğrendik.
6. Sevilenin nazını sevenin çekmesi gerektiğini,
çekmeyenin samimi olmayıp o kişinin uzaklaştırılacağını öğrendik.
7. Şems Hazretlerinin aydınlığı ile dünyada yaşam kaynağı
olduğunu, hem de ölümsüzlük sıcaklığı verdiğini Mevlana Hazretlerinin
sözlerinden öğrendik.
8. Yiğitlik yapmadan elde edişin olmadığını öğrendik.
9. Erkeğin kadından doğduğunu unutmamamız gerektiğini
öğrendik.
10.
Bedenimizin
içinde görünmeyen bir gönül (İsteklerin ve ihtiyaçların
olduğu alan)olduğunu, onun içinde de gizli bir gönlün (Kişinin kendisinin bile bilincinde olmadığı fakat kişiyi
zorlayan isteklerin) olduğunu öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Allah’ın
kendisine doğru geleni görüp kıskananların yoldan alıkoymasınlar diye gizlediğini,
göstermediğini, Allah’ı arayan kişiye yakın olan kişiye bu gizliliği
kaldırdığını öğrendik, anladık.
*
RAVLİ