8 Temmuz 2015 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 1 CİLT 3450 İNCİ BEYİT


3450. (Mevlana Hazretlerinin Tanrı güneşi Şems Hazretleri ile konuşması)
Gönüller alan yüzü yalımlandı (Alevlendi), ateş gibi kızardı da yeter dedi, çek elini, niceye bir yoksulluk?
(Şems Hazretleri Mevlana Hazretlerine: Bırak beni, ne zamana kadar sürecek senin fakirliğin? dedi)

Dedim ki:
Tanrı elçisi,” Bir şey dileyeceksen güzel yüzlülerden dile ki elde edesin” dedi.

Dedi ki:
“ Güzel huylu kişi, kendi dileğini diler, kendi isteğinin peşindedir, huyu da kötüdür:
Çünkü nazlansa (Kolayca kabul etmese de) da değer, cevretse (Eziyet etse) de.

Dedim ki:
“ İş böyleyse cevri (Eziyeti), cana can bağışlar;
Sına da (Bilgimi, yeteneğimi, yeterliliğimi imtihan et de) bak, sınadığın her şey, bir definenin tılsımıdır (Saklı hazinenin doğaüstü işler yapabilen gücü olduğunu gör)”

Dedi ki:
Bu ham (Olgun olmayan) bir söz;
Nerde güzel yüz?

Bu renk, bu şekil tuzaktır (Birini güç ve tehlikeli duruma düşürmek için yanıltıcı oyunlardır), düzendir (Hedefe ulaşana kadar kurulmuş sistemdir), vefasızlıktan (Sevgiyi ve bağlılığı sürdürememekten) ibarettir.

Birinde canlar canı yoksa bil ki alım da (Çekicilik) yoktur;
Fakat nice kişiler, yok olup gidecek bir surete (Görünüşe, biçime) can feda eder.

Dedim ki:
Ey güzel yüzlü, sen yoğu var et, bakırımızı altın haline getir, sen kimyanın da canısın.

Kimya (Temel yapıları güçlü olanın güçsüz olanı çözümleyip,  başka yapı ile birleşimi, dönüşüm yapma kuvveti) gelince bakırın ona teslim olması gerekir;
Buğdaysın amma değirmenden dışarıdasın sen.

Dedi ki:
Şükür de etmiyorsun, bakırı da tanımıyorsun;
Şu gösterdiğin, şu söylediğin şeylerde şüphem var, kıyaslamaya düşmüşsün.

Ağlamaya başladım, zârı-zârı ağladım da hüküm senin dedim, feryadıma eriş, yardım et bana ey aydınlığın özü, aslı (Şems Hazretleri).
                          ***   
DİVAN-I KEBİR1 MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik:
1.    İç güzelliğin insanın yüzünde kendini göstereceğini, yüzünde görüp anlayabileceğimizi öğrendik.
2.    Dileğimizi elde etmemiz için içi dışı güzel kişiden istekte bulunmamız gerektiğini, fakat bunun kolayca olmayacağını bilmemiz gerektiğini öğrendik.
3.    Güzel yüzden çok daha değerli ve önemli olanın çekicilik olduğunu, çekiciliğin gücünün candan geldiğini öğrendik.
4.    Güzel görünümün geçici bir güzellik olduğunu, boya ve hilelerle aldatmaya yönelik olduğunu, aldanmamamızın gerektiğini öğrendik.
                               *
İşte böyle yaren;
Daha değerli bir hale gelmek istiyor musun?
Şems Hazretlerinin potasında erimelisin.

Aydınlığın, güzelliğin, canın özü olan Şems’i Tebrizi Hazretlerine tutkulu bir sevgiyle bağlanmamız, bizi değerli bir hale sokması için hükümlerine boyun eğmemiz, ağlayışla yardım istememiz gerektiğini öğrendik, anladık.
                                 *

RAVLİ

Popüler Yayınlar