7 Temmuz 2015 Salı

DİVAN-I KEBİR 1 CİLT 3440 İNCİ BEYİT

3440. (Mevlana Hazretlerinin Tanrı güneşi Şems Hazretleri ile gönül yolundan konuşması)
Elimi başıma götürdüm, yani mahmurum (Ne yaptığımın farkında değilim, sarhoş gibiyim) dedim;
Mahmursun amma dedi, bu mahmurluğu biz vermedik mi sana, bizim mahmurumuz değil misin?

And olsun Tanrı’ya dedim, dönen gök gibi benim de kararım yok (Ne yapacağıma, nasıl davranacağıma karar veremiyorum) ;
Evet dedi, kararın yok amma bizde karar etmedin mi sen?

Şeker gibi dudakların dedim;
Dudaklarını ısırdı, yani bu sırrı gizle dedi, sırdaşımız değil misin bizim?

Ey seher çağı çileyen (Ezgili ses çıkaran) bülbül, bazı-bazı sor hatırımızı;
Nihayet sen de garipsin, sen de ülkemizdensin bizim.

Göklerde uçan kuşsun, yerlere konan kuş değilsin sen;
O dünyanın avısın, bizim çayırlığımızdansın, bizim çimenliğimdensin sen.

Kendi varlığından yok olmuşsun da sevgilinin varlığına bürünmüşsün, onun varlığıyla var olmuşsun, ya Tanrı nurusun, ya Tanrımızsın bizim

Balçıktan doğdun da bir ateş içine düştün;
Değil mi ki bizimle kumar oynuyorsun, kârı (Kazancı), ziyanı bir say.

Buraya ikilik sığmaz, şu ben, biz de ne oluyor ki?
Mademki bizim sayımızdasın, şu ikisini bir say.

Sus ki senin her nüktende (İnce anlamlı, düşündürücü sözünde) bir can var (Ruha güç veren kuvvet var), herkese can verme, bize can vermedin mi sen?

Dün eteğini tuttum da ey ihsan (İyi davranan, iyilik eden), ey kerem incisi (Değeri ve şekli değişmeyen büyük) dedim, gecen hayır olsun deyip gitme, incitme bizi, bu gece bizimsin sen.
                          ***   
DİVAN-I KEBİR1 MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik:
1.    Aşkın âşık olana etkisinin ne yapacağını bilemez hoş bir şaşkınlığa düşüreceğini öğrendik.
2.    Allah sevgisinde karar edenin; Allah’ın gönderdiği dostuna da karar edeceğini, seveceğini, önce hoş bir şekilde şaşkınlaşacağını fakat gönderen bilinince de hemen kabul edileceğini öğrendik.
3.    Allah’ın varlığında kendini yok edenin Allah’ın nurlarıyla donanacağını, sözlerinin Allah sözleri olacağını öğrendik.
4.    Yücelerde kendine yer bulmuşların gıdasının da yüce olacağını öğrendik.
5.    Allah ile bir olan her kişinin birlik içinde olduğunu, kazancın da zararın da aynı mesafede olduğunu, benliğin senliğin kalmadığını, öğrendik.
                               *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretlerinin Hak dostu, Hak güneşi Şems Hazretlerinden bir an olsun bile ayrılmak istemediğini öğrendik, anladık.
                                 *

RAVLİ

Popüler Yayınlar