20 Mart 2015 Cuma

DİVAN-I KEBİR 1 CİLT 2280 İNCİ BEYİT

2280-  (Hazreti Mevlana’nın Allah ile konuşması)
 “Ne vaktedek  (Kapımda) duracaksın” dedi.
“Çağırıncayadek” dedim.

“ Ne vaktedek coşacaksın (Heyecanlanacaksın, içten içe kaynayacaksın, aşırı duygulanacaksın)” dedi.
Kıyamet kopuncayadek” dedim.

“Aşk davasına giriştim (Amaç edindim, ulaşmak istediğim hedef belirledim), antlar içtim (Söz verdim, yemin ettim), aşk yüzünden malımı, mülkümü, adımı, şanımı yitirdim” diye yeminler ettim.

“Davaya tanık (Delil, şahit) ister hâkim” dedi.
“ Tanığım gözyaşı” dedim.
“ Yüzümün sarılığı da davamın doğruluğuna delil”

Dedi ki:
“Tanığın tanıklığı makbul değil (Davacının kendi dışında şahidi, delili olması gerek), gözüne gelince o zaten edepli, terbiyeli değil ki, kötülüklere bulanmış biri”

“ Adaletinin (Yasalarla sahip olunan hakların herkes tarafından kullanılması) yüceliğine and olsun ki” dedim.
“ İkisi de adildir (Doğrudur, hakkı yerine getirendir), ikisi de suçsuz”

“ Gelirken kimdi yoldaşın?” dedi
“ Hayalin, padişahım, hayalin” dedim.

“Peki, kim çağırdı buraya seni? Dedi.
“ Kadehinin kokusu” dedim.

“ Ne niyettesin (İstediğin, düşüncen ne?” dedi.
“ Vefa etmek (Sevgiyi sürdürmek, sevgi ve dostluk bağlılığı ile), dostluk etmek (İyi ilişkiler içinde olmak) isterim” dedim

“ Benden ne istersin” dedi.
“ Herkese, her şeye gösterdiğin lütfu (Önem verilen, saygın birinden gelen yardım) isterim” dedim.

“ Neresi daha güzeldir, neresi daha hoş” diye sordu.
“ Kayserin (Jules Cesar’ın) köşkü (Kudret sahibi olanın yanında olmak)” dedim.

“ Ne gördün orada” dedi,
Yüzlerce kerem (Büyüklük, soyluluk, ululuk, asalet), yüzlerce lütuf” dedim.

“ Yol neden bomboş” dedi.
“ Yolkesenin korkusundan” dedim.

“ Kimdir yol kesen” dedi.
“ Şu kınanma (Yapılan işin kötü olduğunu sanmak), yerilme (Aşağılarda kalmak duygusu)” dedim.

“Emin yer neresi “dedi.
“ Zahitlik, çekinmek (Dinin emirlerini yerine getirmek, yasakladıklarından ve şüphelilerinden uzak durmak)” dedim.

“Zahitlik dediğin nedir?” dedi.
“ Esenlik (Sağlık, afiyet, sıhhat, selamet, esenlik) yolu” dedim.

“ Afet  (Büyük felaket) nerde?” diye sordu.
“Aşkının civarında” dedim.

“ Orda ne âlemdesin sen” dedi.
“ Dosdoğruyum” dedim.
                             ***   
DİVAN-I KEBİR1 MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik:
1. Hazreti Mevlana’nın Allah ile yakınlaşma değerlerini öğrendik.
                        *                    
İşte böyle yaren,
Hedeflediğimiz yere ulaşmak için daha önce bu hedefe varmış büyüklerin yaptıklarını ve önerdiklerini değerli bulup, kılavuzluğunda bu yoldan gitmemiz gerektiğini öğrendik, anladık.
                                 *  

RAVLİ

Popüler Yayınlar