6 Mart 2015 Cuma

DİVAN-I KEBİR 1 CİLT 2140 İNCİ BEYİT

2140-  (Şems Hazretlerini söyleyiş)
Sevgiliyi anlatmaya koyuldum mu gönül (Sevgili dışındaki her istek) kaybolup gidiyor;
Kendimi kaybettikten sonra nasıl arayabilirim ki?

Ne söylerim, ne ararım, hüküm onun elinde;
Sâki (Allah’tan söz getiren) de o, bâki (Ölümsüz) de, ben ancak bir kadehim (Kap) yahut bir susak (Susamış olan, susayanım).

Dikensem, oklu kirpiysem senin yüzünden ipek kesilirim, bin katsam bile bu yolda tek bir iplik olurum.

Seni bir öpersem İsa gibi ruh kesilirim, elmanı koklarsam Musa gibi can veririm.
(Musa, bir hadise göre, canını almaya gelen Azrail’e bir yumruk vurarak bir gözünü kör etmiştir.
Tanrı, bunun üzerine Musa’ya bir cennet elması göndermiş, Musa, bunun kokusunu duyunca can vermiştir.
(İslam Ansiklopedisi1.say.157))

Yıkık bir evim ben, senin definene ayrılmış bir yıkık yer.
Sen abıhayatsın;
Irmak gibi senin ayaklarının altına döşenmişim ben.

İnsanlarla düşer kalkardım, görüşür konuşurdum, geniştim, her şeyi hoş görür bir huyum vardı;
Senden başkası gönlüme girmesin diye daraldım bugün, huyumu değiştirdim.

Görülmemiş eşsiz güzelliğin ince mi ince hayalin yüzünden sevdam da mahremsiz kaldı, hay-huyum da, kimse bir şey anlamıyor benden.

Yüce bir yardan (Sevgiliden) aşk seli geldi, Allah aşkına olsun vuslatınla (Buluş benimle) bir bent (Engel) kur o sele.

Burada biri gizli, kendini yalnız sanma;
Kulağı pek keskindir, kötü sözler söyleme.

Gönül kaynağına bir ayak bağıdır, atmış bir peri (Peri gibi güzel);
Hayaline gelen her suret, o perinin yüzünden geliyor.
                             ***   
DİVAN-I KEBİR1 MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik:
1.    Şems Hazretlerinin ölümsüz olduğunu, Allah’tan sözler getirdiğini öğrendik.
2.    Şems Hazretleri gibi bir insanın ancak sevgili olabileceğini, uğrunda her şey yapılabileceğini öğrendik.
3.    Şems Hazretlerinin sevgisinin insanın gönlünü doldurduğunu, gönülde her ne varsa dışarı atıldığını, kurulan hayallerin bile Şems Hazretlerine ait olduğunu öğrendik, anladık.
                                    *
İşte böyle yaren,
Şems Hazretlerine yönelik sözlerin nerede, ne zaman, nasıl söylenirse söylensin haber aldığını, bunun için kötü söz söylememek için çok dikkat etmemiz gerektiğini öğrendik, anladık.
                                 *                                          

RAVLİ

Popüler Yayınlar