Her ki mahcubest o hod kûdegest
Merd an baş ed ki birûn ez şekest
(Hazreti
Mevlana, Mesnevi 5.inci cilt 3344 inci beyit açıklaması)
“
Kim perde arkasında ise zaten çocuktur.
Er
o kimsedir ki şüpheden kurtulmuştur.”
Kendi
zatını (Özünü, aslını) bilen erdir, onun özü
latiftir (Yumuşak, hoş, ince bir güzelliği olan),
kabuktan müstağnidir (Dış görünüşe önem vermeyendir).
Olgun
olmayan öz, kabuğa muhtaçtır.
O,
yalnız kabuğunu besler durur.
Senin
nasibin (Payın) eğer bütün nefsanî ( Canlılığın zorunlu kıldığı gereksinim ve istekte ilgili,
beden arzularıyla ilgili) ise iyi bil ki ruhun hayvanidir (Hayvansal), kutsi (Kutsal)
ruh değildir, kısırdır (Verimsizdir).
Suretin
insan, fakat manen (Mana bakımından) eşektir.
Sende
adamlıktan (İyi yetişmiş değerli, iyi huylu, naz çeken,
akıllı, güvenilir, terbiyeli, yetişmiş insan, beğenilen, değer bilen) sermaye
yoktur.
Sen
sakal, bıyık ve hâye (İki bacak arası) adamısın.
***
GÜLŞEN-İ TEVHİD İBRAHİM ŞÂHİDİ
Çev:
Midhat Bahari BEYTUR
İnkilap
ve Aka kitapevleri koll. Şrt.
***
Neler
öğrendik:
1. Özünü, aslını bilmeyenin erkek olamayacağını öğrendik.
2. Dış görünüşe önem verenin olgun olmadığını, dış
görünüşüyle olgun olmadığını gizlemeye çalıştığını öğrendik.
3. Vücut isteklerini önemseyenlerin hayvani ruhlarının
hâkim durumda olduğunu öğrendik.
*
İşte
böyle yaren,
İnsanda
iki ruh ve davranış olduğunu, birinin hayvansal ikincisin de insan ruhu
olduğunu öğrendik, anladık.
İnsanların
birbirine dıştan bakıldığı zaman benzediğini fakat huy bakımından çok
farklılıkların olduğunu öğrendik, anladık.
Dış
görünüşüne önem verenlerin hayvani ruhun yoğun etkisinde olduğunu öğrendik,
anladık.
RAVLİ ERLİK yazarak Googleden
okumalısın.
*
RAVLİ