2 Ağustos 2022 Salı

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 5720 İNCİ BEYİT

 (Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

5720. Senin şarabın (İkram ettiğin Tanrı şarabın), şişeyle, kadehle sunulur;

O yüzden de o şişeye taparsın (Çok değer verirsin).,

Fakat benim şarabım, üzüm cibresinden (Sıkılıp suyu alınan üzüm ve başka meyvelerin posasısından) değil, ne diye şişeye tapacakmışım?


A gönül (Kalpte oluşan duyguların kaynağı), iç can şarabını (Yaşam enerjisi veren Tanrı şarabından iç):

Sağ-esen yat, uyu.,

Çünkü derdin boynunu kestim, gamdan-gussadan (Üzüntüden ve üzüntü veren nedenlerden) kurtuldum-gitti.


Gönlüm (Kalpde oluşan duygularının kaynağı) yücelere ağdı (Yükseldi, yukarı doğru çıktı):

Bedenim aşağılara düştü.,

Çaresiz bir kişiyim ben;

Ne yücelerdeyim, ne aşağılarda.


Ne de hoş bir elmayım;

Dala asılmış-kalmışım;

Ama taş atmanı da sabırsızlıkla bekliyorum..

Elest (Allah'ın hitabıyla) sarhoşuysam Bela'ya (Gama, kedere, musibete, afete, cezaya, gayet zor işe, büyük uğraşıya) nasıl sabredebilirim?


Sen bana son bu aşk ne biçim definedir (Toprak altına gömülerek saklanmış değerli şeyler), içinde neler var?

Bir de beni ona sor;

Ne söylüyor, ne biçim adam bu de (Diye döyle).


Dere kıyısında ne yapıyorsun, ersen (Erkeksen) sıçra ırmaktan;

Sıçra da beni ara.,

Çünkü ben ırmaktan sıçradım-çıktım.


Otursan otururuz;

Kalkar-gidersen kalkar-gideriz..

Sen yersen biz de yeriz;

Sen oturursan biz de otururuz.


Öylesine sarhoş bir davulcuyum ki sarhoş bir halde meydana çıkmışım; Davulumu da bayrak gibi, tuğ gibi mızrağın ucuna takmışım.


Ne de hoşsun, ne güzel de kendinden geçmiş bir padişahsın.,

Değil mi ki varlıktan (Dünyaya bağlayan yaşam değerlerinden) kurtuldum;

Tekrar varlığa ne diye çekersin beni?


A tatlı padişah, o suratı ekşi (Küskünlük veya hoşnutsuzluk anlatan yüzlü) ere sun (İkram et) bir kadeh (Tanrı şarabı),..

Sadakaların (Karşılık beklemeden ihtiyaç sahiplerine, fakirlere yaptığın yardım) her yoka-her yoksula (Zengin olmayana, fakire) akıp duruyor zati (Doğrusunu istersen).

                               ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                               ***

      Neler öğrendik;

  1. Tanrı şarabını sunan kişinin ve araçlarının çok değerli olduğunu, asıl değerlinin sunulan şarabı meydana getirenin, ikram buyruğunu veren olduğunu öğrendik.

  2. İnsan eli değmeden olmuş Tanrı şarabının yaşam enerjisi verdiğini, canımıza can kattığını, üzüntü veren her ne olursa olsun etkisizleştirdiğini öğrendik.

  3. Tanrı şarabı ikram edip içenin kişinin kalbinde oluşan duygularının kaynağını yücelere çıkaracağını, bedeninin aşağıda kalacağını öğrendik.

  4. Mevlana Hazretleri olgunlaşmış bir biçimde kendisini isteyenin vücuduna girip güç ve kuvvet vermek için hazır olduğunu öğrendik.

  5. Mevlana Hazretleri define olduğunu, kıymetli şeyleri ortaya döküp isteyenlere almaları için bıraktığını öğrendik.

  6. Mevlana Hazretleri kendisine yaklaşanların isteklerine uyum sağladığını, açıkça meydanda davet ettiğini, yerini belli ettiğini öğrendik.

  7. Şems Hazretlerini de Mevlana Hazretlerini kendisine övgülerle, çektiğini, dünya bağlarından kurtularak uçarak gelmesini istediğini öğrendik.

                                       *

      İşte böyle yaren;

Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinden Tanrı şarabı ikram etmesini istediğini, böylece dünya bağlarından kurtulmak istediğini, isteğini fakir ve yoksullara hep yaptığı iyilikten istediğini öğrendik, anladık.

                                           *

RAVLİ

Popüler Yayınlar