19 Haziran 2021 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 2140 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Aşkı anlatıyor)
 
2140.Yol alanlarca şeyhin de sayısına son yok, müridin (Bir tarikat şeyhine bağlanarak ondan tasavvufun yollarını öğrenen, onun doğrultusunda ilerleyen kimse) de...
 Fakat birlik soluğuna gelince, ne şeyh (Tarikat büyüğü) var, ne mürit (Öğrenci).
 
İnsanların arasında tanınan, sözü yayılan, Bayezid'in (Bistami) gölgesidir;
Bayezid'in özüyse ortada yok.
 
Muştuluk (Müjdelik) verin aşıklara, bulaşma-kavuşma bayramı geliyor...
Öylesine bir bayram ki Ramazan da değil bu, bayram da değil.
 
Gizlediklerimi herkese söylemeye;
O izinin tozu belirmeyen padişahı göstermeye, izini belirtmeye gelmişsin.
 
Dün akşam sarhoş hayalin, elinde bir kadeh, çıkageldi.,
Şarap içmem dedim, etme dedi;
Ziyan edersin (Yersiz, boş yere harcarsın).
 
Dedim ki:
Korkarım, içersem utanmam, uçar-gider başımdan da o kıvırcık saçlarına el atarım:
Tutar, (Saçını) çekersin benden.
 
Gördü ki nazlanıyorum, gel dedi, ne şaşılacak kişisin sen?
Can sana yüz tutuyor da sen, ondan yüz çeviriyorsun.
 
Herkese düzen kurmada, kötülük etmedesin ya;
Benim gibisine de düzenler kuruyorsun;
Halbuki gizli hasbek (Padişah yakını) benim:
İş böyleyken benden sır gizlemedesin.
 
Yeryüzünün gönlündeki define (Gömülerek saklanmış değerler) benim, ne diye yere baş koyuyorsun?
Gökyüzünün kıblesi benim, ne diye göğe yüz tutuyorsun?
 
Bir padişaha bak ki bakış-görüş ışığını o verir sana...
İnada düşer (Karşı çıkar, karşı düşünce öne sürersen) de baş çekersen (Ayrılıp gidersen) ecel (Ölüm zamanı, hayatın son) günü öylece kalakalırsın.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN 
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
 
1.    Bâyezîd Allah’a karşı duyduğu sevgi ve özlemin sürekli ve şiddetli tesirinin altında ışığını ve gölgesini üstümüze saldığını, özünü göremediğimizi öğrendik.
2.    Allah’a yakın kişiyle buluşmanın bayram olacağını öğrendik.
3.    Şems Hazretlerinin görünmeyen izi bize belirtmeye geldiğini öğrendik.
4.    Şems Hazretleri Mevlana Hazretlerine sarhoş hayaliyle geldiğini, Tanrı şarabı ikram ettiğini öğrendik.
5.    Şems Hazretlerinin canının da Mevlana Hazretlerinin canını, terbiyesini sevdiğini öğrendik.
6.    Şems Hazretlerinin Allah’ın yakını olduğunu, kendini gizlediğini öğrendik.
7.    Şems Hazretlerinin gönüllerde define olduğunu, sıkıntılı durumda yardım umularak başvurulan kişi olduğunu öğrendik.
8.    Şems Hazretlerinin bakış ve görüş ışığı verdiğini, ölüm zamanı da yardım edeceğini öğrendik.
                             *
İşte böyle yaren;
Allah’a ulaşma yolunda geriden gelenler, beraber gidenler, önde gidenler olduğunu, birliğe ulaşanlarda öğretmenlik-öğrencilik, büyüklük-küçüklük kalmayacağını öğrendik, anladık.
                            *
RAVLİ
 

Popüler Yayınlar