11 Haziran 2021 Cuma

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 2060 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretler Şems Hazretlerini anlatıyor)

2060. Bir yudumcuk (Tanrı şarabından) içerlerse kerem (Soyluluk, ululuk, büyüklük, asalet) denizinden ne eksilir ki? 
Bir kafire (Seven birine) de birazcık nasip olsa Tanrı'nın lütfundan (İyiliğinden, yardımından) ne azalır ki?

Şu kararsız gönlüme bir kadehle karar ver, şu varlık sedefine bir inci (Şekli değişmeyen mücevher söz) temizliği bağışla.

Ya düşünceden kurtar beni, ya yaratılışıma ulaştır beni., 
Yahut da bir merdiven yap, kur: 
Gökyüzünden bir kapı aç bana.

Yaverim (Yardım edenim), yarim (Sevgilim, dostum, tanıdığım) sensin, Allah için bir yardım et bana; 
Benim gönlümden daha arık (Zayıf, cılız, kuru, sıska) bir av yoktur sana.

Ney (Üflemeli çalgı), gece-gündüz benim için feryad eder, ceng (Kucakta dik çalınan kanun denen telli çalgı). dertlere düşerek, yanarak benim için ağlar, inler.

Bana lütfedip de bağrına bassaydın, sıksaydın beni, hiç gamın, elemin eli beni sıkabilir miydi?
Merhamet bulutundan başıma yağmur yağdırsaydm bulut kesilmiş gözlerim, akıp duran gözyaşlarını yağdırmazdı elbet.

Saçlarının ucunu ellerime verseydin elimi uzatırdım da feleğin kulağını tutardım.

Bir gece lütfederde bir hoşca başımı kaşırsan Ay'm başındaki külahı kapar-giderim.

Geçmişteki haklara, aşıkının yalvarışlarına, ilkbahar kesilip de yeşerttiğin, oturduğun can ekinlerime, çayırıma. çimenime andolsun.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN  
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinden Tanrı şarabı istediğini, bir yudumcuk şarapla sarhoş olup Şems Hazretlerinin temiz sır dolu sözünü duymak istediğini öğrendik.

Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinden düşünceden kurtarmasını, veya yaradılışının özüne ulaştır, veya gökyüzünde bir kapı açıp bu kapıya ulaştıracak merdiveni kurmasını istediğini, beklediğini öğrendik.

Mevlana Hazretleri kendisini Şems Hazretlerine kolayca avlanabilecek av gibi görmesini, avlamasını istediğini öğrendik.

Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinden yakınlaşmasını ağlayarak, yalvararak istediğini öğrendik.
                             *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini çok özlediğini, geçmişteki birbirine geçen haklar hatırına gelmesini, hasreti bitirmesini istediğini öğrendik, anladık.
                            *
RAVLİ

Popüler Yayınlar