(Mevlana
Hazretleri aşkı anlatıyor)
4350.
A bizim uykumuzu dağıtan;
Gittin,
bir bucağa oturdun.
A
her gönlü dirilten (Yeniden güçlendiren, canlandıran, iyileştiren,
etkin ve geçerli duruma getiren);
Son-ucu,
cefalarla (Sıkıntı ve güçlükler çıkararak)
tuttun, gönlümü kırdın.
A
gönül, mademki (Aşk) tuzağına tutuldun;
Binlerce tuzağın bağından kurtuldun-gitti.
İki
(Madde ve mana)
dünyanın da mahmurluğundan (Sersemleştirmesinden)
kurtuldun;
Artık
mahşere (Kıyamet günü dirilenlerin toplanacakları yere)
dek dostun kadehiyle (Olmuş olayların arka perdesini,
gizlenenleri ve gelecek olayları göstermesi ile) sarhoşsun sen.
Belâ kanadıyla uçadur (Denenmede, sınanmada halkı unutup kalbini Hakka bağlı olarak hızla yol
alan);
Çünkü
Elest gül bahçesinin mahremisin (İnsanın yaradılış
başlangıcından beri hitap ettiğisin) sen.
Tortu
( İle beraber) oldukça aşağılardaydın;
Yürü
şimdi, an-duru (Saf, tertemiz) bir halde gökyüzü
küpünün yücesine ağ (Yüksel).
*
A aşk Yusuf’ u (Güzelliği), yüz gösterdin de
binlerce sarhoşun elini doğrattın (Yusuf suresi 31).
Sus,
oltanın şekillerine (Avlanmanın biçimine, tutumuna,
yoluna, tarzına) bağlı kaldıkça denizden payın yok senin.
A
gece şarabım sunan sakiye (İnsan ruhuna Allah’ı
sevdiren, Allah nuru saçan), hadi, sun (İkram et);
Bir
kadeh şarapla sıfatlarımı (Görev, ödev, toplumsal veya
hukuki bakımdan) yok et-gitsin.
Suyla-selle
karışmamış (Saf) şarap kaynağından sun bana.
***
DİVAN-I
KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1.
Şems
Hazretlerinin varlığıyla yeniden canlanıp güç bulan Mevlana Hazretlerinin Şems
Hazretlerinin ayrılığıyla gücünü ve etkisini azaldığını öğrendik.
2.
Her
gönle sağlıklı etkenlik kazandıran kişinin ayrılması ile kendisine bağlı
sevenlerin bu ayrı düşmeden acı yaşamaya başladığını öğrendik.
3.
Şems
Hazretleri kendine Mevlana Hazretlerine aşık ettiğini, aşkın özünü öğrenmesi ve
anlaması için şekil olarak oradan ayrıldığını, aşkın manasına şekilsiz olarak
dalmasını, ölümsüz olmasını arzuladığını öğrendik.
4.
Şems
Hazretlerinin sonradan edinilmiş makam sahibi olmadığını, Allah’ın insanlara
ilk hitap ettiği zamandan kıyamete kadar makam sahibi olarak Allah’ın yetki
verdiği ve yetkilerini kullanan olduğunu öğrendik.
5.
Mevlana
Hazretleri bir takıp tedbirlerle Şems Hazretlerini yanına çekmeye uğraştığını
fakat bunun bir işe yaramayacağını da bildiğini öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Şems
Hazretleri şekil olarak kendisini göstermese bile varlığıyla, etkisiyle Allah’ı
arayan yolculara Mevlana Hazretleri üstünden gösterdiğini, yardım ettiğini,
yolu aydınlattığını, Şems ve Mevlana Hazretlerinin birbirinden ayrı isimde
olsalar bile aynı gönüle sahip olarak görevlerinde yetkili olduklarını ve
yerine getirdiklerini öğrendik, anladık.
*
RAVLİ