13 Mart 2019 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 4320 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

4320. Bu her ikisi (Can ve beden) de böyle işte, gönülse bunlardan da beter;
Gamdan (Üzüntüden) balçığa saplanmış bir eşek âdeta.

Bir-soluk bile usanca düşme;
Dinle de Tanrı'dan sevaba nâil (Kavuşmuş) ol.

Ey zamanın yularını elinde tutan (Kontrol eden);
Ey anlamlar (Anlayış) cennetinin kapısını açan.

* Meydana çıkan şeyleri ortaya döküp saçan, senin lâhütundur (Görülmeyen, duyularla sezilebilen, ruhani kuvvetler âlemidir) ; Nâsût’unsa  (Tanıklık edilerek, kavramanın, toplamanın âlemidir) dileklerin merdivenidir.

* Yüzünü, cihetlerde  (Yukarıda, aşağıda, önde, arkada, sağda, solda) arayan, "Sen, hiç mi hiç göremezsin" (Araf suresi 143) diye sürülür.

A dostum, beni niceye dek, "Göremezsin" (Allah’ın Musa’ya söylediği) sözüyle öldüreceksin; "Bana gelemezsin" hitabıyla mahvedeceksin?

Seninle buluşma kapısına geldim de nice sürdün beni;
Nice o kapıdan döndüm de tuttun, çağırdın beni.

Canı, ne kadar defa canımla koşuştu;
Nice kere mekânsızlık yurdunda oturdu benimle.

Nice (Birçok) zamanlar elbiseler giydirdi bana (Süsledi);
Nice demdir (Özü ile) doyurdu, suvardı (Suladı) beni.

Nice (Birçok) demler (Özünden sevdiğine vermekle) sevgi kadehiyle, erler, çalgıcılar arasında sarhoş etti beni.
                   ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Canımız ve bedenimiz Allah dostunun nuru ile sarhoş ve harap bir halde hareketsizleşeceğini öğrendik.
2.    Gönlümüzün Allah dostunun nuru ile kişisel tüm isteklerden temizlenmiş hareketsiz bir hale geleceğini öğrendik.
3.    Allah dostunun aşına düşenin söylenenlerin olmasını bekleyişinde bıkkınlık olması gerektiğini öğrendik.
4.    Allah dostunu aşkla sevenin bekleyiş içinde hiçbir şey yapmıyor gözükse de ona görünmeyen duyularla sezilen âlemler tanıtıldığını, bu âlemleri görerek tanıyacaklarını, adı geçen âlemlerin gerçekte olduğunu inanacaklarını, aklın sonradan bunları yavaş-yavaş kabul edeceğini öğrendik.
5.     Bazı varlıkları kişinin hazır olmadan görmeye kalkmasında korkup çekinebileceğini, zarara uğramaması için önce duyularla inanmaya alışması gerektiğini öğrendik.
6.    Allah dostunu aşkla sevenin Allah dostundan istediklerine kavuşacağını ancak imtihanların da olacağını bilmesi gerektiğini öğrendik.
7.    Allah dostunun kendisine âşık olanın elinden tutarak görünmez âlemleri gösterip özelliklerini tanıttığını öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Allah dostuyla olan ilişkilere aklın hemen anlayamadığını, kabul etmekte zorluk çektiğini, ret etmenin kolaylığına kaçtığı bilinince, aşığın sarhoş edilerek tutku oluşturmuş eski bilgi ve toplum baskısından kurtarılarak güzelliklerin içine sarhoş edilerek konduğunu öğrendik, anladık.
                     *
RAV


Popüler Yayınlar