27 Şubat 2015 Cuma

DİVAN-I KEBİR 1 CİLT 2070 İNCİ BEYİT

2070-  İlk safta şükrediyorum, Hint yapısı kılıç da elimde, üstünlük, yardıma kavuşma bahçesinde, o gül yüzlünün ışığıyla (Şems Hazretlerinin aydınlatmasıyla çevreye) açılıp saçılayım artık.
(Allah’ın yardım ettiği ortamda güçlendim, silahlandım, olgunluğa ulaştım, şimdi dostlara yardım etme zamanı geldi)

Mihnetten (Sıkıntı), gamdan (Üzüntüden) yay gibi iki büklüm olmuştum ya (Allah’a ulaşamamanın verdiği sıkıntı), o zaman geçti;
O vakitler şu bedenim her haris (Açgözlü), her tamahkâr (Doymaz) kişinin elinde bir kemikti sanki.

Var olmak için (Allah’ın) verdiği buyruğun tuğrasındaki büklümle şu köhne yayım yenileşti;
İsa beşiğe bağlı olduğu halde söz söylemeye başladı.
(Allah’tan söz söyleme emri ve yetkisi verildi)

Gönle öylesine bir ateştir, düştü ki önüne hiçbir kötü çıkamaz;
Hiçbir serkeş (Kafa tutan) baş kaldıramaz, kötülüğü buyuran hiçbir nefis kalmadı artık.
(Allah sevgisinin ateşiyle gönlümde isyan, şüphe, kötülük emreden hiçbir şey kalmadı)

Âşıkların dünyası güzelleşti, âşıkların buluşup birleştikleri çağ geldi çattı, âşıkların gönlü her çeşit fitneciden (Karışıklık çıkarandan, arabozuculuk yapandan), düzenbazdan (Hile yoluyla aldatandan) kurtuldu.

Tatlı tuzlu, alımlı can, felek gibi arş üstünde dönmede, artık her yıldız gibi göğün altında dönmez, aşağılık yeri yurt edinmez.

Akıllı can, karıncalar gibi dünya tasına üştüler (Üşüştüler), bir yarık, bir çatlak arayanlara gizlice bir perdedir açıldı orda.

Artık gülfidanı dikenden kurtuldu, çünkü gönülden emin oldu, düşmanı kalmadı, gül derecek, gül yaprağı sığacak hiçbir kimse yok çünkü.

Sus, sus ey dil, süsenlerin dili gibi!
Nergis gibi göz kesil de bahçeye bakadur.

Gönül dün gece harap, sarhoş bir halde onun yüzünden her yana, her yere yıkılıp duruyordu;
Gülfidanına benzeyen boyu-posu yüzünden can, hür süsen (Yaprakları kılıç biçiminde, çiçekleri iri mor renkli, güzel görünüşlü ve kokulu çok yıllık süs bitkisi)  gibi yüzlerce dile sahip oldu.
                              ***   
DİVAN-I KEBİR1 MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik:
1.    Allah’ın yardım edeceği çizgiye, alana gelenlerin yardım göreceklerini, güç kazanacaklarını, görev alıp yiğitlik yaparak iyilere yardım edeceklerini öğrendik.
2.    Canı ile aklını birlikte çalıştıranların kendilerine bir yarık, yol bularak Allah’ın yardım ettiği alana gidebileceklerini öğrendik.
3.    Canına tatlılık, tuzluluk, alımlılık kazandıranların yükseklerde kendilerine yer bulabileceklerini, orada Hak aşıklarıyla birlikte olabileceklerini öğrendik.
                              *
İşte böyle yaren,
Gönlümüzü Allah aşkı ile yorgun, bitkin hale getirirsek canımızı hür hale getirip istediğimiz sözü serbestçe söyleyebileceğimizi öğrendik, anladık.
                                 *                                          
RAVLİ


Popüler Yayınlar