29 Ekim 2011 Cumartesi

MEVLANA VE FARKLI BAKIŞI

Yine bir gün Sultan Veled Hazretleri (Tanrı bizi onun kuvvetlendirilmiş sırrı ile kuvvetlendirsin) hikâye etti ki:

Şam’da tahsil ettikten ve türlü ilimlerde parmakla gösterilen bir hale geldikten sonra Haleb’e gittim.

Tartışmaya bayılan bütün bilginleri, her fenden sordukları suallerde yendim.
Kimsede söz söylemek ve övünmek mecali kalmadı.

Konya’ya ulaştığında şehrin bütün fazıl kişileri babamın medresesinde toplandılar.
Babam, benden güzel ve hoş bilgi armağanları istedi.

Ben de hazırladığım garip nükteleri başından sonuna kadar anlattım.

Ben, manaların (kendine verdiği) zevk dolayısıyla babamın bu latifelerinden zevk almadığını, onlarla uğraştığını, kendimin de bu fende eşi, benzeri olmayan bir kişi olduğumu sanmıştım.

Babamın derhal o nükteleri olduğu gibi tekrar ederek açıklamalarda bulunmasından hepsi şaşa kaldılar.


Ayrıca, o nükteleri değiştirerek o kadar deliller ve kendi inhisarında (Kendisine ait) olan şeyler açıkladı ki, anlatılamaz.

O açıklama sırasında sözün zahirini (görünen anlamı) batınına karıştırttı (gizli ve arka planda gelen manasını).

Hazır bulunanlar arasında bir çığlıktır koptu.
Ben de elbiselerimi yırtıp onun mübarek ayakları altında yuvarlandım.

Bütün bilginler de bu anlayış ve ferasetinden (anlayışlılık, çabuk seziş) ötürü şaşa kaldılar.
*
Yine Veled Hazretleri buyurdu ki:
“ Genliğimin ilk çağında, babam hazretlerinden Akıncı Medresesinde hikâye okuyordum.

Okuduğum yeri bitirince babam, orayı tekrar etti ve hemen arkasından; fakat başka bir ibare ve acayip bir tarda yine okudu.

Bununla beraber meselenin manası nasılsa öyleydi.
Herkes onun söz, hafıza ve velayet (velilik) kuvvetine şaşıp kalmışlardı.
                                          *
ARİFLERİN MENKIBELERİ Şark İslam Klasikleri 29
Ahmet Eflaki M.E. B. yay. 489
                                         ***
Neler öğrendik:
1. Mevlana Hazretlerinin zeki ve bilgili olduğunu öğrendik.
                                            *
İşte böyle yaren,

Yolunu izlediğimiz Mevlana Hazretlerinin çok özellikli olduğunu öğrendik, anladık.
                                            *

RAVLİ

Popüler Yayınlar